Stam Transport
| 14:09 | Arjan Olsthoorn

Throwback: de Amerikaanse Volvo van Stam Transport

We gaan elf jaar terug in de tijd en vinden daar Truckstar nummer 1 van 2009. Daarin schreven we over de ‘Amerikaanse primeur’ van Stam Transport uit Sprang Capelle. Zij kochten destijds een Volvo VN 670, mét I-Shift-automaat, en dat was een primeur.

Gerrit Stam zat bij Volvo-dealer BAS in Tilburg voor de aankoop van een aantal nieuwe trucks toen het gesprek kwam op de Amerikaanse modellen van het Zweedse merk. Ter plekke ontstond het idee om een VN te importeren. Er bleken nog enkele gegadigden voor zo’n ‘neus’ te zijn en dus werd het een serieuze zaak, waarmee BAS-directeur Bas van Heertum zich persoonlijk bezighield.

Volvo VN

Een indrukwekkende truck. De combinatie komt motorisch ook niets te kort.

De Volvo-neuzen worden niet meer in Europa gebouwd en ook niet geleverd. Het leek Van Heertum dus een mooie kans om er een paar in Nederland op de weg te krijgen. En voorzien van een hier bekende automaat, de I-Shift, die echter voor de Amerika een geheel nieuwe optie is. De BAS-groep organiseerde een reis naar Amerika om de fabriek in Dublin, Virginia, te bezoeken, waar de VN’s voor de Amerikaanse markt worden gemaakt. “Ik was heel enthousiast en bezocht daar ook drie dealers om offertes aan te vragen,” vertelt Gerrit. “Bas van Heertum rondde later de deal af met één van die dealers. Dat was in oktober 2006. De productie van de auto zou in maart 2007 starten, maar door het I-Shift-verhaal duurde het drie maanden langer.”

Aanpassingen
Nadat de VN’s met I-Shift van de band liepen, werden deze aan een strenge controle onderworpen, wat nog eens een maand in beslag nam. In januari 2009 zijn de trucks afgeleverd bij de BAS-vestiging in Tilburg. Daar werden de auto’s aangepast aan de Europese wetgeving. Dat was een flinke klus. In totaal onderging de VN van Stam op 120 punten aanpassingen. Om te beginnen wordt de Volvo VN alleen als trekker gebouwd en dus kwam die als 4×2-trekker naar Nederland. Maar Gerrit had het idee om er een 6×2-bakwagen van te maken. Daarom werd de enkele achteras vervangen door een tandemstel met een gestuurde sleepas, afkomstig van een gecrashte brandweerwagen.

De Volvo kreeg zo een wielbasis van 6,40 meter en 7,60 meter op de sleepas. De elektrische installatie is omgebouwd van 12 naar 24 volt. Daarvoor werd ook een nieuwe zekeringkast gemonteerd. Natuurlijk kwam er ook de onvermijdelijke digitale tachograaf in en moesten de verlichtingsunits worden vervangen door exemplaren met het E-keurmerk. Gelukkig leverde het remsysteem dankzij de inbouw van de Europese tandemas weinig problemen op. In totaal duurde het ruim zes maanden voordat de auto was omgebouwd en goedgekeurd. Eind juni 2009 mocht de eerste Volvo VN met I-Shift de Europese weg op.

Overgehaald
De truck is voorzien van een kipperopbouw van OVA uit het Belgische Ardooie. De bak heeft een lengte van 5,90 meter en een inhoud van 34,7 kubieke meter. De aanhanger is een geheel eigen product van dezelfde fabrikant en heeft een inhoud van 41 kuub. Met een technisch gewicht van 53,5 ton en een leeggewicht van 18,2 ton blijft er in Nederland 35,3 ton over voor de lading.

Carlo van Suylekom, die al achttien jaar chauffeur is bij Stam Transport, is de chauffeur van de fraaie Amerikaan. Carlo is duidelijk in zijn sas met de auto, die werkelijk van alle gemakken is voorzien. “Het boven- en onderbed in de 67″-sleeper heeft een gigantische afmeting van 220 bij 95 centimeter.” De stoelen zitten goed en er is volop ruimte aan boord. Het interieur is af-fabriek al voorzien van leren bekleding, een magnetron, een koelkast met vriesvak en voorbereidingen voor een laptop en een audio-installatie met tv. “De verplichte rusturen kan ik zo erg comfortabel doorbrengen in deze huiskamer,” glimlacht Carlo. “Dat wil zeggen: als ik niet in Frankrijk ben, want daar is het schering en inslag dat er chauffeurs op de treeplanken staan om de binnenkant van de truck te bewonderen. Ja, ze zijn daar gek op Amerikaanse trucks.”

‘In totaal onderging de truck van Stam Transport op 120 punten aanpassingen’

Even wennen
Voor de trotse chauffeur was het in begin achter het stuur wel even wennen. “Het rijden met een neus maakt wel verschil,”vertel Carlo daarover. “Je hoeft in een bocht echt niet verder door te halen dan een trekker met oplegger. In feite draait de motorwagen dankzij de optrekbare achteras heel precies door de bocht en blijft en blijft de relatief korte aanhanger ook in het spoor rijden. De totale draaicirkel zal iets groter zijn, maar je raakt snel gewend aan deze combinatie.” Motorisch komt de truck met de 480 pk sterke D13-motor ook niets tekort en verder schakelt het I-Shift-systeem goed. Opvallend is dat voor deze Amerikaanse Volvo-motor geen AdBlue nodig is, maar dat die gebruikt maakt van een EGR-systeem.

Stam Transport

Een I-Shift-automaat in een Volvo VN 670 was destijds een primeur. De eer was aan Stam Transport uit Sprang Capelle.

Genieten
Carlo moet in Moerdijk een lading ferromangaanerts lossen die afkomstig is uit Frankrijk. Daarna rijden we naar de Maassilo in het Botlekgebied voor een volle lading milletzaad, die we in Dordrecht moeten lossen. Voor Carlo zijn dit leuke ritjes voor de vrijdag, maar het liefst doet hij lange ritten naar Frankrijk. Meestal is dat met veevoeder heen en alle mogelijke losgestorte producten terug. “In Frankrijk zie je heel wat van deze trucks, maar vrijwel nooit als bakwagen,” zegt Carlo. “Ik heb erg veel bekijks onderweg. En dat is best leuk.”

Volvo VN

De Volvo neemt kuilen en hobbels in de weg, met zijn lange wielbasis en luchtvering rondom, zonder enig probleem. Na het wegen lost Carlo het milletzaad door de bak omhoog te zetten boven een trechter, waarna het via een transportband de silo in gaat. Intussen loopt hij om de wagen heen om alle lampen en de banden te controleren. Telkens als de truck of aanhanger verreden moet worden trekt Carlo zijn overall uit. Hij is erg zuinig op de truck. “Bij de FH-serie loopt de deur wat verder naar onderen door en kun je je schoenen op de trap achter de deur laten staan. Daarom heb ik mij schoenen  tijdens de rit in een plantenbak staan, voor mijn stoel. zo houdt ik het alsnog netjes in de cabine,” verklaart Carlo, die terecht zuinig is op zijn Volvo VN 670 I-Shift.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie