| 09:38 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 1/2024

En nu staan we dan weer op de drempel van 2024. De Dag van de Vrachtwagenchauffeur ligt achter ons en ook de eerste winterstorm van het seizoen kunnen we aftikken, waarmee een roerig jaar stormachtig eindigt. Een ding is ons in ieder geval tot nu toe bespaard gebleven, te weten: sneeuw, ijs en andere winterse ellende. De meesten van ons zijn daar niet rouwig om, maar je hebt er ook die er niet genoeg van kunnen krijgen. In deze Truckstar vroegen we naar het Hoge Noorden geëmigreerde Nederlandse chauffeurs, hoe het hen daar vergaat. Een ding kunnen we alvast verklappen: er was er geen een die terug wilde. Naast deze winterse vertellingen, is er uiteraard meer te vinden in dit eerste nummer van 2024. Zo rijden we mee met de kilometermiljonair van VDB, een rit die anders eindigt dan de bedoeling is en bezoeken we drie generaties van de familie Pijl, die allen werkzaam zijn in de RMO. Naast een uitgebreid verslag over de Dag van de Vrachtwagenchauffeur en de daaraan gekoppelde Flappenactie XXL is er ook aandacht voor de nieuwe MAN e-Truck, maken we kennis met de waterstoftruck van Toyota en werd ons door Iveco een compleet vernieuwde reeks trucks gepresenteerd.

Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 1-2024 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 1 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.

Chauffeurs bedankt!

14 december was het de Dag van de Vrachtwagenchauffeur, de dag waarop ook dit jaar weer heel wat chauffeurs een blijk van waardering hebben gekregen: van klanten, leveranciers, werkgevers én van Truckstar. Wij gingen deze dag alweer voor het vierde achtereenvolgende jaar op pad om met meerdere teams chauffeurs te verrassen met 50 euro. Maar, eerlijk is eerlijk, tegen de broodjes-bal-actie van bp kunnen zelfs wij niet op: deze was voor iedere bp bezoekende chauffeur te scoren. Wat deze dag nog meer te beleven viel, lees je in deze Truckstar.

Dag van de Vrachtwagenchauffeur

Op jacht naar het noorderlicht

Hoe vergaat het de Nederlandse chauffeurs die ooit ons platte land met kwakkelwinters ingeruild hebben voor Zweden of Noorwegen? Wat zijn hun ervaringen tijdens deze donkere tijd van het jaar, als het echt winter is? Maar liefst tien voormalige ‘polderjongens’ deelden hun belevenissen, foto’s en tips met ons. Zoals Danny Hesselink die sinds 2020 in Noorwegen woont en werkt. „Het rijden op besneeuwde en gladde wegen is op zich niet moeilijk als het om vlakke wegen gaat, maar hier in Noorwegen is het nergens vlak en in de winter kan het heel gevaarlijk zijn.”

winter

Zwaar met Van der Tol

Oké, hier geen sneeuw en ijs, maar de omstandigheden tijdens een gemiddeld zwaartransport in Nederland liegen er ook niet om. Want heel veel van het zware werk wordt gedaan bij nacht en ontij. Ook nu is het donker en het miezert, kortom de gebruikelijke weersomstandigheden. We gaan mee met Rick van Engen die deze nacht op weg gaat met een prefab-kelder met een gewicht van tachtig ton. Dat doet hij in een nieuwe Volvo van Van der Tol. En die mag er wezen, zoals we bij daglicht kunnen constateren.

zwaartransport

Dierentuinen bevoorraden

Diervoeder is een breed begrip. Van het bevoorraden van dierenwinkels tot het brengen van veevoeders op boerenerven. En meer, zoals we horen van Jan van Zeumeren die voor Kiezebrink uit Putten rijdt. Jan rijdt heel Europa door, ook naar kinderboerderijen en dierentuinen. „Dat maakt dit werk zo leuk en afwisselend. Ik weet ook na vijf jaar de meeste klanten te zitten en zij kennen mij. Ook dat maakt het leuk, die contacten. Verder heb ik een grote mate van vrijheid en rij ik met mooi materiaal.” Jan doelt daarmee op zijn nieuwe DAF XG+ met een zo mogelijk nog nieuwere Heiwo-oplegger erachter.

Kiezebrink

Zweed zweet

Om de grote drukte op te kunnen vangen, moest er heel even een wagen bij. Daarom werd er bij  Scania Barneveld een R420 Topline 4×2 met 30.000 kilometer op de klok gehuurd. De Zweed was afkomstig uit een faillissement van een transportbedrijf. We spreken over het jaar 2007, derde kwartaal, de maand augustus. De Scania is nooit meer weggegaan bij VDB-Lunteren, heeft inmiddels meer dan 1,7 miljoen kilometer achter de wielen en rijdt nog elke week, internationaal. „Dat is toch knap voor een wagen waar ik steeds van zei: hij moet eruit, hij moet eruit”, merkt René van den Berg, vaste chauffeur en eigenaar van VDB-Lunteren droogjes op.

VDB