| 16:58 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 2/2024

Overal slaat de digitalisering toe, dus ja, ook in het transport. Van tachograaf tot veiligheidssystemen, en van digitalisering van het dashboard met multimediascherm tot slimme routeplanners. En nu zijn dan ook de spiegels aan de beurt. Op steeds meer trucks zie je ze al. Achteruitkijkspiegels die vervangen zijn door camerasystemen. Is dat nu echt een verbetering, vroegen wij ons af. Tja, dan zul je dat moeten onderzoeken. En dus zetten we van drie merken twee trucks, één met de vertrouwde achteruitkijkspiegels en één met een camerasysteem bij elkaar voor een vergelijkingstest. In dit nummer lees je alles over onze bevindingen.

Een test van een heel andere orde voerde Rijkswaterstaat uit, voor de bouw van een nieuwe brug was een belastingstest met veertien geladen trucks nodig op de bestaande brug bij Houten. We spraken de chauffeurs die aan deze test meededen en het grootste deel van de nacht stil moesten staan. Ze vonden het nog spannend ook.

Weinig kilometers maken en toch hard werken is ook de ploeg van Marjo Salari niet vreemd, al bevond de klus zich deze keer wat verder van huis. In Genua in Italië om precies te zijn. Waarom juist zij voor deze klus werden ingehuurd wordt in dit nummer haarfijn uitgelegd. En dan was er nog die prikkelende kwestie waar Jasker Kamp het antwoord op wilde hebben. Wat is toch de magie van de Stiholt spatlap?

Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 2-2024 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 2 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.

Werkpaard

Mertrans uit Beverwijk rijdt voornamelijk met schroot en met restproducten van de waterzuivering en staalproductie. Omdat staalslakken worden gebruikt als ondergrond voor de wegenbouw komen de chauffeurs op de gekste plekken. Als Rodney Pettinga om half zeven met zijn MAN TGX 510-trekker met Stas Ferrostar-trailer het Tata Steel-terrein afrijdt om ons op te pikken, is de combinatie nog brandschoon. Wat Rodney al wel weet, maar wij nog niet, is dat dit niet lang meer zal duren.

Mertrans

Camerasystemen

Op steeds meer trucks worden de achteruitkijkspiegels vervangen door camera’s, maar hoe goed zijn die camera’s eigenlijk? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: na twee dagen testen zijn wij er niet uit of de camerasystemen nu beter zijn dan de ouderwetse spiegels. Een van de grootste voordelen van een camerasysteem is dat je een veel minder grote dode hoeken hebt dan bij een auto met spiegels. Een ander voordeel is dat er minder luchtweerstand is en de truck dus minder brandstof verbruikt. Maar er zijn ook nadelen.

camerasystemen

Peterbilt 389

Toen Bert Greene op een dag hoorde dat Peterbilt het oude dashboardsysteem met schakelaars en meters vaarwel zou gaan zeggen om over te schakelen naar een volledig digitaal dashboard. Ging hij erover nadenken om een nieuwe truck te bestellen, een die precies zou zijn wat hij wilde. Na overleg met zijn vrouw Lisa, bestelden ze in maart 2021 een nieuwe Peterbilt 389 en die werd eind september van dat jaar afgeleverd. Dat is de vrachtwagen die je in dit nummer van Truckstar ziet.

Peterbilt 389

Openhaardhout

Tino werkte twintig jaar als chauffeur bij een transportbedrijf, waar hij cement vervoerde. In zijn vrije tijd werkte hij in het hout. Acht jaar geleden is hij voor zichzelf begonnen met een houthandel. De afleveringen deed hij met een kleine DAF LF met kipperbak. Het werk ging goed, maar niet heel efficiënt. Daarom liet hij twee jaar geleden een truck opbouwen zoals hij die zich altijd had gedroomd en helemaal afgestemd op het werk in het hout. Met die auto zijn we vandaag op weg.

Openhaardhout

Zeeuwse zware jongen

Het is half zeven als we enthousiast worden ontvangen door de pas 22-jarige Bas Danker, chauffeur van een vierassige Mercedes-Benz Actros met drieassige Nooteboom-dieplader. Onderweg naar de koffieautomaat vertelt hij dat hij pas een paar maanden met de combinatie rijdt. „Ik zou eigenlijk een nieuwe MAN krijgen, maar toen kwam de vorige chauffeur van deze auto met de mededeling dat hij toe was aan een andere uitdaging. Daarom werd ik gevraagd of ik het zag zitten met deze Actros te gaan rijden. Daar kon ik geen nee tegen zeggen.”

Hoondert