Truckstar 4/2024
| 20:18 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 4/2024

Terwijl er in Nederland druk aan de weg getimmerd wordt en we inmiddels aan overlast en extra files gewend beginnen te raken, blijkt dat onze chauffeurs bij de oosterburen nog zwaardere beproevingen te wachten staan. In het aan Nederland grenzende Nordrhein-Westfalen alleen al moeten 873 bruggen snel worden aangepakt. Een stuk Autobahn waar je niet wordt gehinderd door Baustellen vind je nu al bijna nergens meer. In deze Truckstar gaan we wat dieper op de situatie in.

Naast het bitter is er gelukkig ook veel zoet in deze uitgave. Zo werd Maarten Suykerbuyk onlangs verwend met een nieuwe truck, een MAN 8×4 kraanwagen. Die kwam overigens geen dag te vroeg want de stuurbekrachtiging van zijn oude truck was het al aan het opgeven. En wat te denken van de nieuwe Mercedes Actros 1951 Big Space waarin John van den IJssel sinds kort zijn werk mag doen? Dat werk kan hem nu in deze ‘mooie koets’ niet ver genoeg brengen. Van een heel andere orde zijn de werkzaamheden van Peter Pouw, die met genoegen en grote precisie onze heilige koeien tot platte pakketten crusht en vervolgens in de bakken van zijn LZV propt. Zo kan hij in één rit maar liefst 21 wrakken vervoeren. Naast deze truckgerelateerde reportages is het ook weer eens tijd voor een goed stamtafelgesprek. Na een gastvrije ontvangst bij Joost Truckstop pakten we daarvoor een gevoelig onderwerp bij de horens; relaties. Want wat voor effect heeft het op een relatie als je de hele week van huis bent?

Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 4-2024 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 4 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon thuis in de brievenbus.

‘Veel te leuk’

Vandaag staat er voor John van den IJssel een simpel ritje op het programma: van Berkel en Rodenrijs naar een asfaltcentrale in Deventer. Maar het plezier is er niet minder om. Hij houdt ervan om te rijden met de truck. Hij is nu 63 jaar en mag volgens een tijdelijke regeling op zijn 64e stoppen met werken, maar: „Ik ga door tot mijn 67e, want ik vind het nog veel te leuk, en voor mij geldt: hoe verder, hoe liever.’’

GS van den IJssel

Even geen telefoontjes

Hans de Vree, algemeen directeur van Vredo in Dodewaard, bestuurt vandaag even geen familiebedrijf, maar neemt plaats achter het stuur van een 35 jaar oude Scania 143M 500 met 1,5 miljoen kilometer op de teller. Deze dag is hij chauffeur en dat ervaart hij als puur genot. De rit van vandaag mag als een uitje of zelfs feestje worden beschouwd; even geen telefoontjes en mailtjes beantwoorden, even geen geklets aan de kop. Vandaag is het alleen Hans en zijn Zweed.

Vredo

Bijzonder op de weg

Zo op het eerste gezicht lijkt de FH 500 van Prometaal een gewone combi met twee forse afzetbakken. Pas als je beter kijkt, vallen er zaken op. Zo is de motorwagen een 8×2 met drie gestuurde assen en ook de aanhanger heeft drie assen. Bovendien heeft het geheel wel een flinke lengte. „Hij is 25 meter lang”, helpt Gabriël me op weg. Dit is een LZV, maar dan met slechts één aanhanger, maar voordat we dit zo voor elkaar hadden…”

Prometaal

Ellende

Heel Duitsland heeft te maken met ‘marode Brücken’ zoals de Duitsers het noemen: bruggen die door achterstallig onderhoud in verval zijn geraakt. Soms is dat zo erg dat ze eigenlijk onmiddellijk zouden moeten worden vervangen. Het gaat om bruggen in belangrijke verbindingsroutes, zoals de bruggen over de Rijn. Al in 2015 werden bij de Rheinbrücke Neuenkamp in de A40 bij Duisburg scheuren vastgesteld. De brug werd onmiddellijk tot verboden gebied verklaard voor vrachtverkeer.

marode Brücken

Twee jaar wachten waard

Toen Maarten Suykerbuyk nog maar een paar maanden in dienst was en op een Mercedes-Benz Actros 6×6 van de vorige generatie reed, besloot zijn werkgever Gebr. Oomen dat het tijd was voor een opvolger van de trouwe Mercedes. Maarten mocht zowaar aan tafel aanschuiven en meedenken over de aankleding en opbouw van de MAN. Lange levertijden en een specifieke opbouw vroegen geduld, maar na twee jaar wachten heeft Maarten dan eindelijk zijn nieuwe MAN 8×4-kraanwagen in ontvangst genomen.

Gebr. Oomen