Truckstar 3/2024
| 16:29 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 3/2024

Of de wens om kosten en brandstof te besparen leidt tot innovaties, of dat innoveren als extra voordeel besparing oplevert, is de vraag. Feit is dat het één vrijwel altijd samengaat met het ander. Neem de nieuwe Volvo FH Aero: groter, comfortabeler en tegelijkertijd zuiniger. Nieuwsgierig geworden maken we in deze Truckstar uitgebreid kennis met de nieuwe Volvo’s uit Zweden én uit de VS.


Dat deze eerste maanden van het jaar gebukt gaan onder een grijze en vooral ook natte grauwsluier moeten we maar voor lief nemen. We hebben er dit keer zelfs onze blikvanger op uitgekozen – de jubileum Scania van Dimensio die in vijftig tinten grijs is uitgevoerd en desondanks toch heel wat duimpjes omhoog krijgt. Waar ook de duimpjes voor omhoog gaan zijn de hedendaagse chauffeur/vloggers, of vlogger/chauffeurs – daar wil ik even vanaf zijn. We stellen er zes aan jullie voor.

Weg uit de dagelijkse sleur, het politieke gezeur en het miezerige weer: dat zouden we allemaal wel willen. Hoe heerlijk zou het zijn om net als Martin en Bianca met het hele gezin Nederland te verlaten en in een Scania camper een wereldreis van Alaska tot het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika te maken. Belevenissen om bij weg te dromen. Toch loopt niet iedereen daar warm voor. Neem Bert Jager, die is met pensioen maar kan niet genoeg krijgen van het gewone, mooie chauffeurswerk. Je vindt hem nog steeds achter het stuur van zijn splinternieuwe, zelf aangeschafte Renault T.

Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 3-2024 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 3 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.

Strak en gespierd

De Gier van oudsher een verhuisbedrijf, rolde zo’n twintig jaar geleden per toeval in het vervoer van fitnessapparatuur toen het een fabrikant uit de brand hielp met een weekendklus. Sinds kort heeft De Gier een nieuwe Scania die de ene dag als compacte kraanauto op pad gaat met fitnessapparatuur en de andere dag, wanneer de 48 ton-meter kraan eraf is, de 660 pk’s inzet als LZV-combi. Een truck met twee gezichten dus.

De Gier

Nieuws uit Zweden

Hoe beter de aerodynamica, hoe lager het brandstofverbruik. Om fabrikanten een beetje te helpen, heeft de EU in 2019 nieuwe regels geïntroduceerd die fabrikanten toestaan iets langere voertuigen te bouwen, mits een deel van die lengte wordt gebruikt voor het optimaliseren van de luchtstroom aan de voorzijde. Volvo komt nu met de FH Aero, waarbij een nieuwe voorzijde een soort neusje creëert dat de lucht nog beter langs de truck moet laten stromen.

Volvo FH Aero

Verliefd op de kilometermiljonair

Hij pakt de Scania als hij trailers moet lossen en voorladen en als er spul van kweker naar kweker moet worden gereden. Hij schat dat hij per week zo’n duizend kilometer met de kilometermiljonair aflegt. De resterende dagen rijdt Siem op een van de andere trekkers van het transportbedrijf met bloemen en planten naar de Franse kant van de Alpen. Dus niet met de R500. Zijn vader heeft liever niet dat de kilometermiljonair nog in het buitenland komt.

Bakker Verstegen

Pensionado met nieuwe Renault

Bert Jager uit Geldermalsen heeft het ideale chauffeursbestaan. Hij werkt drie dagen per week en als we een dagje met hem meerijden, zorgt hij ervoor dat we pas om half tien hoeven te vertrekken. Berts geheim? Hij is met pensioen. Hij hoeft niet meer te werken en kan gewoon doen wat hij leuk vindt. Toevallig vindt hij chauffeur zijn erg leuk. Drie dagen per week, of soms vier of vijf, rijdt hij voor Van den Haak uit Geldermalsen.

Renault

Een gok

„De truck had in Duitsland gelopen, maar ik heb hem als ‘sloper’ uit België gehaald”, vertelt Dick van Hoorn uit Barneveld. „Eigenlijk was die koop een gok, want er leek niet veel meer van te maken. We hebben de restauratie toch doorgezet, omdat dit type exporttruck heel zeldzaam is.’’ De samenwerking tussen Büssing en MAN dateert van 1969. Aanvankelijk stond voor op de frontstuurcabine nog met grote letters ‘MAN’ met daaronder kleiner ‘Büssing’. Het merkembleem op de grille toonde nog wel de bekende Büssing-leeuw.

Büssing