| 10:58 | Bert Mateboer

Rechter: cao geldt ook voor buitenlandse chauffeurs

Ook buitenlandse chauffeurs die internationale ritten uitvoeren vanuit Nederland, hebben recht op de Nederlandse cao. Dat heeft het Gerechtshof Leeuwarden bepaald tijdens de hoger beroepszaak die vakbond FNV had aangespannen tegen transportbedrijf Brinkman Trans Holland uit Emmen. ‘Een heel belangrijke uitspraak voor het internationale wegvervoer’, zegt Edwin Atema van de FNV.

Ikea laat ritten uitvoeren door Brinkman, die vervolgens onderaannemers inzet uit Polen en Moldavië. Atema: ‘Ze dachten dat ze zich daarom niet hoefden te houden aan de cao en werknemersrechten en zo werkgeverslasten te ontlopen. De rechter heeft hier nu definitief een einde aan gemaakt en legt Brinkman dwangsommen tot € 100.000,- op als het de cao niet toepast.’

Baanbrekende uitspraak

Al eerder won de FNV hierover een rechtzaak tegen Brinkman, maar de transporteur ging in hoger beroep. Atema: ‘Het is heel belangrijk dat deze baanbrekende uitspraak, nu goed gemotiveerd door het gerechtshof, overeind is blijven staan.’
Het gerechtshof heeft de vordering van de FNV, om bij inhuur van charters de Nederlandse cao door te contracteren, toegewezen. De rechter verwierp de stellingen van Brinkman dat de bedrijven ‘zelfstandig’ zijn. Atema: ‘Ook de inspectie kwam eerder al tot deze conclusie in een rapport dat het businessmodel van Brinkman volledig neersabelde. De inspectie constateerde toen op grote schaal overtredingen van de rij- en rusttijden, illegale cabotage, geknoei met transportvergunningen en het laten bivakkeren van Oost-Europese chauffeurs in hun cabines.’

Vakbondsleden vorderden terecht achterstallig loon

Ook de vorderingen van drie vakbondsleden om achterstallig loon bleven in stand. Bij het innen van de bedragen moesten vorig jaar de deurwaarder en de politie er aan te pas komen. Het gerechtshof heeft geoordeeld dat de bedragen terecht aan de vakbondsleden zijn uitbetaald. Inmiddels hebben deze chauffeurs Brinkman ingeruild voor eerlijke werkgevers.
Atema: ‘Door bedrijven als Brinkman Trans Holland zijn de arbeidsvoorwaarden in de sector naar beneden gezakt en daarmee het vak onaantrekkelijk geworden. Daarvan plukt de sector nu de wrange vruchten en kunnen bedrijven niet genoeg chauffeurs vinden.’

Terug naar Truckstar nieuwsoverzicht

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie