Gebruik maken van het toilet? “Pis maar in de bosjes”
Vrachtwagenchauffeurs mogen dan door de overheid zijn bestempeld tot ‘cruciale beroepsgroep’, in de praktijk is dat niet overal te merken. Bij veel winkels en bedrijven mogen ze niet eens meer gebruik maken van het toilet.
“Vrachtwagenchauffeurs zijn wel van harte welkom om wc-papier te bezorgen zodat de leeggehamsterde schappen weer vol komen, maar zelf mogen ze niet naar het toilet,” zegt Tjitze van Rijssel van vakbond CNV. Hij heeft veel reacties van chauffeurs gekregen die opeens meemaakten dat ze bij een klant niet meer van het toilet gebruik mochten maken.
Als melaats behandeld
Ook op een oproep op de Facebookpagina van Truckstar over de coronacrisis is veelvuldig gereageerd. “Bij sommige klanten word je als melaats behandeld. Geen toiletbezoek of een bak koffie, ‘pis maar in de bosjes’ heb ik al te horen gekregen. Niet normaal meer, het kleine beetje respect dat wij nog kregen lijkt nu helemaal verdwenen,” aldus een chauffeur.
Lees ook:
Europese truckproductie komt tot stilstand door coronavirus
“Wat ik onderweg tegenkom is gesloten wc’s en geen koffie meer voor de chauffeurs,” aldus Lorenzo Donkersloot. “Tegelijkertijd mogen we wel in een hokje van 3 bij 3 met diverse personen wachten op de papieren. De chauffeurs zijn onmisbaar zegt men, maar we worden echt niet als mensen gezien door sommige bedrijven.”
Bedrijven willen opeens weten met wie je contact hebt gehad
“Gelukkig horen we ook goede voorbeelden,” zegt Van Rijssel. “Bijvoorbeeld dat wegrestaurants afhaalmaaltijden aanbieden en de toiletvoorziening openhouden. Maar dat zijn er op dit moment nog veel te weinig om alle chauffeurs goed te kunnen bedienen. Vooral voor chauffeurs die lange tijd onderweg zijn, is het belangrijk dat er basisvoorzieningen zijn en dat ze ergens naar het toilet kunnen.”
Van Rijssel signaleert dat er ook bedrijven zijn die opeens allerlei privacy-gevoelige informatie willen hebben van de chauffeur, voordat zij toegang krijgen tot het terrein. “Bijvoorbeeld een gezondheidsverklaring en een overzicht waar ze de afgelopen veertien dagen zijn geweest en met wie ze contact hebben gehad. En als ze dan het terrein op mogen om te laden of te lossen, hebben ze geen toegang tot sanitaire voorzieningen. Of er staat alleen een smerige dixie, zonder stromend water of handgel.”
Ik denk dat we het in Europa moeten gaan hebben over vrachtwagens met een grotere cabine met plek voor een douche en toilet. Huidige omstandigheden voor onze chauffeurs zijn mensonwaardig
Meerdaagse rit door Belgie. Nergens kunnen douchen.
Transport is prima om wat rekeningen te kunnen betalen. Verder moet je zo min mogelijk tijd verdoen aan deze mislukte sector.
Tja, ik heb je dus maar gewassen bij een beekje en de ontlasting doe ik in de bosjes. Het is wel duidelijk hoe de maatschappij omgaat met chauffeurs.
Het enige lichtpuntje is dat hoe meer mensen dit weten, hoe minder er zullen besluiten om chauffeur te worden. Als er geen chauffeurs meer zijn zal misschien eindelijk de waardering terugkeren. Ook financieel…
Gelijk heb je., Wil Klijn Slim opgelost.
Ik had een klant een winkel 2 pallets brengen
Stond op de ingangsdeur dat alleen chauffeurs niet meer naar binnen mogen de rest wel
SCHANDALIG we worden als honden behandeld
Ik moest verklaren waar ik de afgelopen geweest was en mijn temperatuur moest gemeten worden. Gelukkig is dat verboden en zelfs strafbaar. Dus ik heb geweigerd. Werkgever gaf me gelijk.
Ik rij voor de lidl maar zowel op DC en bij de winkels kan ik naar de WC en kan Ik een Kop koffie pakken Top Lidl.
Dan zullen ze nog wat meemaken, want ik als vrouwlijke chauffeur wil toch ook graag naar t toilet.
En de “gezondheidsverklaring” dan? Zo lek als een mandje en in strijd met de privacy wetgeving. Maar als je de verklaring weigert kun je terug met je vracht en dan ziet de baas je al komen….
Klopt helemaal, of aan de grens in Zwitserland met 20 man op een paar m2
Maar wel maar een enkel loket open hebben omdat ze zich zelf willen beschermen met het gevolg dat je langer in die (drukke) moet wachten
Gisteren ook meegemaakt dat ik bij een klant, waar ik al jaren kom en meestal 2 a 3 uur verblijf, niet naar het toilet mocht. Toen ik zei dat er dan niet gelost ging worden en dat ik het landelijke Meldpunt Discriminatie ging bellen, kwamen ze direct terug op hun besluit, en mocht ik, en ook andere chauffeurs weer gewoon naar het toilet.