De Hart
| 08:00 | Robert Servaas

De Hart kiest voor vijf nieuwe Volvo’s

Kwaliteit: dat is leidend in alles wat De Hart Temperature Controlled Transports doet. Een steeds groter deel van het wagenpark bestaat uit Volvo-trucks. Alleen al dit jaar neemt de logistiek dienstverlener uit Heusden wederom vijf nieuwe Volvo’s in gebruik, welke geleverd werden door BAS Truck Center.

De Hart is gespecialiseerd in het transport, groupage en full load ladingen, van zowel droge als geconditioneerde producten onder geleide temperatuur in binnen- en buitenland. “In feite vervoeren we alles, behalve gevaarlijke stoffen”, zegt eigenaar Bas den Dekker. “Dat varieert van bloemen, planten, groenten, fruit en farmaceutische goederen tot chocolade en andere levensmiddelen naar Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.”

Snel, veilig en op tijd

De Hart heeft nu achttien trucks in de vloot, waarvan vijftien Volvo-trucks. De laatste jaren is het aandeel Volvo-trucks steeds groter geworden. Alleen al dit jaar neemt De Hart vijf nieuwe Volvo-trucks in gebruik: twee Volvo FH 500 6×2-motorwagens en drie Volvo FH 4×2-trekkers. De Volvo FH combi’s zijn, in combinatie met 2-assige dolly en 3-assige trailer, goedgekeurd voor LZV-inzet in Nederland en Duitsland. De aankoop van de trucks is zowel vervanging als uitbreiding. “Het gaat om kwaliteit, continuïteit en betrouwbaarheid. Volvo Trucks en BAS Truck Center hebben bij ons daarbij de hoogste en beste score.”

Kwaliteit is leidend

Bas den Dekker vat de reden om voor Volvo Trucks te kiezen in één zin samen: kwaliteit, betrouwbaarheid en de betrokkenheid van de dealer. “Bij alles wat wij doen is kwaliteit leidend en dat verwachten we ook van onze leveranciers. In Volvo en BAS Truck Center hebben we betrouwbare partners gevonden die die kwaliteit ook daadwerkelijk bieden en daar bij ons het beste mee gescoord hebben. Wij leveren snel, veilig, op tijd en doen wat onze klanten van ons verwachten.

Lees ook: Broshuiskonvooi naar Profile Truckstar Festival

Onze trucks zijn daarbij een essentiële schakel en dus kiezen we voor een zeer betrouwbaar merk. Alles wat rolt kan echter een keer stilvallen. Juist op die momenten willen we dan ook een dealer achter ons hebben staan die zijn verantwoordelijkheid neemt en betrokkenheid toont door direct te schakelen om de stilstand tot een minimum te beperken. In zulke situaties vinden wij het heel belangrijk dat wij terugkoppelingen krijgen zodat wij onze klant kunnen informeren over de status. BAS Truck Center heeft bij ons de hoogste score gehaald door het leveren van die directe service en te werken met een flexibele planning met korte lijnen.”

Uitdaging tussen zuinig rijden en op tijd leveren

De tien nieuwe Volvo-trucks die de afgelopen twee jaar zijn geleverd, zijn allemaal voorzien van de zuinige Turbo Compound-motor. Bas den Dekker: “In ons werk is op tijd leveren het allerbelangrijkste, maar ook zuinig rijden is een focuspunt. Wij willen een goede balans vinden tussen die twee zaken. We ondersteunen onze chauffeurs daarin zoveel mogelijk en de zuinige Turbo Compound-motor helpt hierin zeker mee. We zien het verschil ook zeker terug in de praktijk. Het verbruik is uiteraard sterk afhankelijk van de lading en de route, maar gemiddeld genomen zijn deze trucks erg zuinig. Met sommige trucks halen we een verbruik van 1 op 4,25 en dat is voor ons uitstekend.”

Investeren in een jong wagenpark

Alle trucks zijn zeer compleet uitgerust. Den Dekker: “Als je kwaliteit wilt leveren, moet je ook kwaliteit bieden aan chauffeurs. Wij investeren in een jong wagenpark en onze trucks zijn uitgerust met alles wat chauffeurs nodig hebben om het onderweg plezierig te hebben, zoals de standairco IParkCool, een magnetron, omvormer en leren bekleding etc. Ook kiezen we voor maximale veiligheid met onder meer adaptief groot licht en Lane Change Support met botswaarschuwing (Side Collision Avoidance Support).”

Die laatste wordt pas in juli 2024 verplicht op alle voertuigen in Europa, maar wordt door Volvo Trucks al als optie geleverd. Het werkt als volgt: Met behulp van een dubbele radar aan weerszijden van de vrachtwagen detecteert het systeem wanneer andere weggebruikers, bijvoorbeeld fietsers, het risicogebied betreden. Wanneer iemand zich in de dode hoek bevindt, informeert het systeem de chauffeur via een rood licht op de betreffende zijspiegel. Als de chauffeur zijn richtingaanwijzer aanzet om bijvoorbeeld van rijstrook te wisselen, begint het rode licht te knipperen en klinkt er een waarschuwingssignaal vanaf de zijkant waar een aanrijding dreigt.

Special editions

De Hart kiest doorgaans voor een uniforme uitstraling met trucks die zijn uitgevoerd in de huisstijl en de tekst ‘Quality never goes out of style’ op de cabine. Uitzondering daarop zijn twee Volvo Edition2-trekkers. “Deze special editions hebben we begin 2021 in gebruik genomen, in het jaar dat we 85 jaar bestonden. Speciaal voor de gelegenheid is de zijkant van de cabine voorzien van onze naam en 1936, het jaar waarin Marinus de Hart begon met het vervoer van groente en fruit naar de veiling. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer en loopt de vierde generatie van ons prachtige familiebedrijf zich warm.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie