autonome vrachtwagen
| 16:50 | Arjan Olsthoorn

MAN test autonome vrachtwagen op Duitse Autobahn

MAN is de eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen die een autonome vrachtwagen de Duitse snelweg op heeft gestuurd. De testtruck reed ongeveer tien kilometer op Autobahn A9 tussen de knooppunten Allershausen en Fürholzen.

Recent ontving MAN als eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen een testvergunning voor autonoom rijden op Level 4, op basis van de wet op autonoom rijden op Duitse snelwegen. Dit houdt in dat de truck praktisch zelfstandig rijdt. De bestuurder hoeft alleen in moeilijke situaties of bij extreme weersomstandigheden het stuur over te nemen.

Aan boord was naast de Duitse minister voor verkeer Dr. Volker Wissing ook MAN-topman Alexander Vlaskamp. “Vandaag zetten we weer een grote stap in de richting van autonoom rijdende bedrijfsvoertuigen, de tweede grote ontwikkeling richting de toekomst naast de overstap naar CO2-vrije aandrijflijnen.”

Ook interessant: VDL Groep zorgt voor autonoom transport van Aviko

Dit jaar begint de Duitse truckfabrikant met tests met prototypes op de snelweg. “Verdere hub-to-hub projecten volgen vanaf 2025, maar dan in concrete klantentoepassingen. Zo zetten we de volgende ontwikkelingsstap naar de serieproductie van autonome vrachtwagens tegen het einde van het decennium. De wet op autonoom rijden geeft onze industrie de nodige planningszekerheid. Om autonoom rijden te realiseren, moeten we echter ook nauw samenwerken met infrastructuurbeheerders als Autobahn GmbH. Alleen samen kunnen we autonoom rijden gaan realiseren in de praktijk”, stelt Vlaskamp.

Nederland

De vrachtvolumes en met name het vervoer tussen logistieke hubs – zoals de magazijnen van grote online warenhuizen – groeien gestaag. Autonome trucks zijn bijzonder geschikt voor dit zogeheten hub-to-hub transport. Deze trucks zijn altijd onderweg, uiterst efficiënt qua verbruik en veilig om mee te rijden. Er zijn geen rijtijdonderbrekingen, zodat de voertuigen perfect kunnen worden geïntegreerd in strak gesynchroniseerde logistieke processen. Of autonome trucks haalbaar zijn op de drukke Nederlandse wegen betwijfelen we, maar voor toepassingen in bijvoorbeeld het havengebied zien we wel kansen.

1 Reactie
  1. Bleh wat een vooruitzicht zeg, toezicht gaan houden op iets wat zelf mag rijden en dan nog verwachten ook dat je niet indommelt !
    Over dat onderwerp word niks gezegd.
    Ik ben blij dat ik met 14 jaar of eerder met pensioen mag want hier vind ik dus helemaal niks meer aan.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie