Britse trucktol blijkt goudmijn
| 11:40 | Korneel Luth

Britse trucktol blijkt goudmijn

De Britse HGV Road User Levy levert ruim twee keer zoveel op als van tevoren geraamd.

Na zes maanden is er 23,4 miljoen pond – bijna dertig miljoen euro – aan tolgelden de Britse schatkist in gerold. De Britse regering had gehoopt op twintig miljoen pond op jaarbasis. Los van een stijging van het wegvervoer is het niet duidelijk waarom de inkomsten zoveel hoger uitvallen dan verwacht.

Daarnaast zijn er meer dan 850 boetes van 300 pond uitgedeeld aan chauffeurs en transporteurs die de tol niet hadden betaald. Die boetes hebben in totaal meer dan 255.000 pond opgeleverd.

Tol vanaf 1 april 2014

De tolheffing ging op 1 april dit jaar van start en geldt voor alle trucks zwaarder dan twaalf ton, ongeacht de afkomst. Het tolbedrag wordt onder andere bepaald aan de hand van het aantal assen. Het kan afgerekend worden per dag, week, maand of jaar. De opbrengsten gaan naar de algemene middelen.

Een standaard Europese enkelas-trekker met drie-assige oplegger met een gewicht zwaarder dan 38 ton valt in tol-categorie G. Voor een dergelijke truck betaal je voor één dag 10 pond, voor een week 50 pond, voor een maand honderd pond en voor een jaar 1.000 pond. Dit is een door de EU vastgesteld maximum.

Een drie-assige trekker met drie-assige oplegger zwaarder dan 38 ton valt echter in de goedkopere categorie E. Daarvoor is het dagtarief eveneens 10 pond, maar het weektarief 32 pond, het maandtarief 64 pond, en het jaartarief 640 pond.

De bedoeling van het tolsysteem is een eerlijker speelveld te creëren voor het Britse wegtransport op de eigen vervoersmarkt. Met onder andere de dure diesel liggen de kosten voor Britse wegvervoerders vaak veel hoger dan voor buitenlandse transporteurs.

Klik hier voor een compleet overzicht van alle tarieven

Klik hier voor webpagina van het tolsysteem

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie