Mammoet
| 10:28 | Arjan Olsthoorn

Grootste kraan Mammoet doet tweede project in Rotterdam

Een van de grootste kranen ter wereld, de Mammoet PTC210-DS, zal binnenkort het enorme A-frame optillen voor het zware hijsinstallatieschip van Van Oord, de Svanen.

De kolossale kraan van 210.000tm en klasse 3.200t is gekozen omdat het een van de weinige kranen ter wereld is die in staat is de klus te klaren, en omdat deze lokaal beschikbaar was. Naarmate offshore windturbines groter worden om een grotere efficiëntie te bereiken, worden ook hun componenten groter. De upgrade naar het grotere A-frame zal de Svanen in staat stellen nieuwe generatie monopile funderingen op zee te installeren.

Het frame bestaat uit drie hoofdcomponenten, die zijn vervaardigd door Holland Shipyards en zijn verplaatst, getild en vervoerd door Mammoet naar het hoofdkantoor aan de kade in Schiedam. Daar zullen de verschillende componenten van het A-frame worden geassembleerd en vervolgens 66 meter langs de waterkant worden verplaatst met behulp van 64 aslijnen van Mammoet Self-Propelled Modular Transporters (SPMT’s), klaar voor de lift door de PTC.

Ook interessant: Mammoet Road Cargo vernieuwt wagenpark met 35 Volvo’s

Het voltooide A-frame zal de totale hoogte van de Svanen verhogen tot 125 meter. De configuratie van de PTC voor de lift zal bestaan uit 105 meter hoofdgiek en 66 meter luffing jib, met meer dan 4.000 ton tegenwicht in gebruik. De installatie van het frame zal slechts één week duren tijdens april en mei. De efficiëntie van het project is te danken aan de beschikbaarheid van de kraan in Rotterdam en het feit dat het A-frame als één geheel kan worden opgetild.

Dezelfde plaats op hetzelfde moment

Julian Alkemade, Projectmanager bij Mammoet: “Deze twee unieke stukken materieel bevinden zich op dezelfde plaats op hetzelfde moment. De hefcapaciteiten en locatie van de PTC zullen de downtime van het schip aanzienlijk verminderen. Normaal gesproken zou zo’n project een jaar of zo duren om te plannen, maar hier heeft het slechts een paar maanden geduurd vanwege de beschikbaarheid van de kraan en zijn unieke capaciteiten als een van ’s werelds grootste.”

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie