Westerscheldetunnel meet niet accuraat
| 11:01 | Korneel Luth

Westerscheldetunnel meet niet accuraat

De Westerscheldetunnel meet voertuiglengtes niet accuraat. Dat blijkt uit meerdere meldingen van chauffeurs. Zij betaalden te hoge tolbedragen.

Onlangs plaatsten wij op onze Facebookpagina het bericht dat er bij ons meerdere gevallen bekend waren van foutieve voertuigmetingen bij de Westerscheldetunnel. Daar kwamen reacties op en de directie van de tunnel laat desgevraagd weten dat er inderdaad marges zitten in het meetsysteem voor de tolheffing. Maar, men zegt ook dat weggebruikers niet benadeeld worden. 

Dat is echter niet zo. Chauffeur Arjan van Loo rijdt nu voor St vd Brink, maar twee jaar geleden werkte hij in de bouw. Hij vertelt: “Ik had indertijd een Sprinter met schamelaanhanger. Ik kwam bij die tolpoort en werd ingedeeld in de categorie voor de grootste vrachtwagens.” 

“Dat klopt niet”, zegt Arjan. “Je wagen moet in dat geval hoger zijn dan drie meter en dat was niet zo. Ik ben naar het kantoor van de Westerscheldetunnel gegaan. Het gesprek dat volgde, was niet beschaafd – en dat lag niet aan mij. Een week later kwam ik weer bij die tunnel en werd opnieuw in de duurste categorie ingedeeld.” 

“Dat kost toch snel zeventien euro extra. Ik heb me toen bij de tolbeambte beklaagd. Die deed niet moeilijk en zette me terug naar de categorie voor auto’s met caravan. Wat je moet betalen, hangt blijkbaar af van wie er in het tolhuisje zit. Oplichters zijn het”, zegt hij fel.

Meetfouten

Cor Koster werkt bij een koeriersbedrijf. Zijn ervaringen zijn positief, maar bevestigen de problemen. “Ik ben een keer of honderd door die tunnel gegaan met een Iveco Daily. Die is ruim zeven meter lang. Dan val je dus in categorie twee. Dat zijn voertuigen langer dan zes meter, maar lager dan drie meter. Tot twee keer toe viel ik ineens in de goedkoopste categorie. Dat kan alleen als er een meetfout is gemaakt.”

Frans de Jong uit Terneuzen rijdt voor Heijboer en vindt de ophef onzin. Frans: “Natuurlijk worden er wel eens voertuigen in een verkeerde categorie ingedeeld. Maar één telefoontje en alles wordt op mijn t-tag account gecorrigeerd.” 

“Rij je met een t-tag, dan zie je een paar meter na de betaling een lichtbak met jouw categorie. Als dat niet klopt dan moet je direct bellen om kenteken en tijdstip door te geven. Dan wordt het perfect afgehandeld.”

Bij Frans worden de foute metingen dus wel hersteld. Kennelijk gaat het bedrijf zorgvuldig om met vaste klanten, maar is er minder aandacht voor chauffeurs die slechts af en toe door de tunnel gaan. 

Meer reacties

We kregen meer reacties waaruit de willekeur blijkt en we vroegen bij het bedrijf achter de Westerscheldetunnel om opheldering. Woordvoerder Ingo de Moor: “De exacte marges verschillen per tol-laan. Dit komt door bouwkundige aspecten. Maar de marges zijn altijd in het voordeel van de klant.” 

Dat laatste valt te betwijfelen. Onderweg voor een verhaal voor Truckstar reed Truckstar-medewerker Marc van Rossum du Chattel zelf met een Fiat Ducato door de tunnel. Terwijl zijn wagen nog geen zes meter lang is, werd hij aangeslagen voor het tarief voor auto’s langer dan zes meter. 

Marc: “Ik rijd bijna nooit door die tunnel, vandaar dat ik goed oplette wat er gebeurde. Bij thuiskomst heb ik de tarieven van de tunnel bekeken en zag toen dat er iets niet klopte. Toen ik daarover een mailtje verstuurde, kwam er een antwoord dat helemaal niet op de vraag inging. Na enig doorvragen volgde de mededeling dat ik dan maar even terug moest komen om mijn auto te laten nameten. Om een paar euro terug te krijgen, zou ik een paar honderd kilometer moeten rijden, vanuit Utrecht naar de tunnel en terug. Dat doet niemand.”

Geen openheidNamens Truckstar vroeg Marc vervolgens de ijk- en storingsrapporten op, maar de Westerscheldetunnel vindt dat ze niet onder de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) valt.  

“De hoogtemeting wordt jaarlijks geijkt. Voor de lengtemeting is dit niet het geval. Per laan verschilt de lengtemeting iets. Dat is bekend en onvermijdelijk. Daardoor kan een voertuig in verschillende lanen verschillend worden geclassificeerd.” De tunneldirectie geeft daarmee toe dat de metingen niet zuiver zijn. In vijf gevallen zouden bestuurders uitgenodigd zijn het voertuig opnieuw te laten meten. In twee gevallen is dat gebeurd en bleken de bestuurders geen gelijk te hebben.

Provincie Zeeland

De provincie Zeeland is voor honderd procent eigenaar van de Westerscheldetunnel en ook hun hebben we benaderd. Verantwoordelijk bestuurder Harry van der Maas (SGP) is verbaasd over het aantal klachten en hij zegt toe de zaak te zullen onderzoeken. “Ik vind het belangrijk dat de metingen zuiver zijn, zodat passanten niet gedupeerd worden. Als aandeelhouder zal ik de problematiek op korte termijn aankaarten bij de directie van de Westerscheldetunnel. Ik ben benieuwd naar de reden waarom blijkbaar niet alle metingen zuiver zijn. Ligt dat aan de techniek van het meetsysteem? Of zijn er andere oorzaken, zoals weersomstandigheden of uitstekende onderdelen? Het moet mijns inziens mogelijk zijn om uiterst nauwkeurig te meten, zonder dat er achteraf discussie is.”

Provinciebestuurder Van der Maas neemt de klachten dus serieus. Chauffeurs kunnen de dupe worden van dat soort fouten, en dat gaat al snel om tientjes per rit. De directie van de tunnel doet zijn uiterste best om lastige vragen van de kant van Truckstar af te wimpelen. Het provinciebestuur van Zeeland neemt daar vooralsnog geen genoegen mee. Wordt vervolgd.

Marc van Rossum du Chatel was vanmorgen live in de uitzending bij Omroep Zeeland. Dat geluidsfragment vind je in dit online artikel van Omroep Zeeland.

Lees ook ons artikel in Truckstar 07/2016.

Hieronder staat onze Facebook-oproep van enkele weken geleden:

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie