Volledig elektrische Daily voor Van Oers
| 10:05 | Truckstar Redactie

Volledig elektrische Daily voor Van Oers

Elektrische voertuigaandrijving en zonnepanelen voor koelsysteem

Snackproducent Van Oers uit Boxtel heeft onlangs een nieuwe elektrische Iveco Daily koelwagen in gebruik genomen, voorzien van een SOLCAR transportkoeling. Van Oers zet de Daily in voor het transport van snacks en levensmiddelen. 

Serieproductie

De Daily Electric, zoals het voertuig voluit heet is de eerste volledig elektrisch aangedreven grote bestelwagen die in serie wordt geproduceerd af fabriek. Iveco levert de Electric in de bekende Daily uitvoeringen: als bestelwagen en als chassiscabine. In beide gevallen blijft de volledige laadruimte beschikbaar: de benodigde elektrische installatie en de accu’s zijn onder de vloer aangebracht.

Het merk richt zich met de Daily Electric vooral op klanten die bestellingen afleveren in de binnensteden. De Electric heeft geen verbrandingsmotor of versnellingsbak nodig en dat compenseert een deel van het accugewicht. Ook is er geen koppeling aanwezig dankzij de traploze overbrenging. Afhankelijk van het aantal gemonteerde accu’s kan op deze wijze met een beladen voertuig zo’n 130 kilometer in het stadsverkeer worden afgelegd.

Iveco maakt gebruik van recyclebare natriumnikkelchloride-accu’s. Opladen van 0 tot 100 procent duurt bij deze accu’s 8 uur. Daarbij hebben de accu’s een levensduur van 1.000 laadcycli, wat overeenkomt met een kilometrage tot 130.000 kilometer.  

Volledig elektrische Daily voor Van Oers

Carrosserie voorzien van zonnepanelen

Zonnepanelen

De Daily is voorzien van een  geïsoleerde carrosserie van polyester met Konvekta FK 2700 Solar koelinstallatie met een laadvermogen van 2500 kilogram, geleverd door de firma Carhar uit Harderwijk. De elektriciteit voor de koelmachine wordt verzorgd door zonnepalen die op het dak van de opbouw zijn gemonteerd. De koelinstallatie van de Daily biedt continue koeling en altijd maximale capaciteit onder alle omstandigheden zonder dat het brandstofverbruik wordt verhoogd. De heer Klaas Hobo van Iveco-dealer Hooft: “De steeds sterkere zonnepanelen en verbeterende technieken kunnen geheel onafhankelijk de koelinstallatie aandrijven. De koelunit is in staat om bij volle accu’s en 0% lichtopbrengst (wat in de praktijk nooit voorkomt) toch nog 2 tot 4 uur door te draaien.”

B-rijbewijs

De Iveco Electric mag dan zwaarder zijn dan 3500 kilogram; het voertuig mag toch gereden worden met een B-rijbewijs. Voor Plug-in Hybride en elektrische voertuigen geldt namelijk een uitzondering tot 7,5 ton. 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie