| 15:06 | Arjan Olsthoorn

Van Groningen gaat voor Scania

Van Groningen Nieuw-Vennep BV kreeg onlangs twee Scania R580 8×2 trucks met een hoge cabine afgeleverd. Het is voor het eerst in ruim 50-jarig bestaan van de IJzer- en Metaalhandel en tevens onderaannemer in de sloop, dat het bedrijf nieuwe Scania’s koopt.

 “Als we het dan doen, doen we het goed”, vertelt directeur William van Groningen over de aanschaf van beide 580 pk sterke trucks met V8-motor. “Ik geloof niet dat we ook maar één vinkje hebben overgeslagen op de bestellijst.” Om er vervolgens direct aan toe te voegen dat hij persoonlijk ‘helemaal niets met vachtauto’s heeft’. “Ik vind het mooi om naar te kijken. Maar verder? Als ze maar niet stilvallen en de logistiek in de war gooien. Dat moeten de nieuwe Scania’s bij ons gaan bewijzen. Wij hebben nu 14 trucks. Dat is niet uit weelde maar omdat wij onafhankelijk willen zijn van anderen. Onze core business is de handel in metalen. Dat gaat altijd door. Maar we breken ook af en slopen. In dat werk moet je ervan op aan kunnen dat je wat je afbreekt ook snel weg krijgt. Dat gaat het beste met je eigen vloot.”

Al zegt hij dan geen liefhebber te zijn, Van Groningen weet wel precies waarom hij iets koopt. “Ons soort transport is met zijn open containerbakken zo’n beetje het minst gestroomlijnd van alle branches. Daarbij zijn wij altijd tot de max geladen. Dan is de stap naar zware motoren ook niet zo groot meer. Dat verklaart deze 580-tigers. Zeker met een aanhanger erachter zitten wij echt continu op 50 ton. Dan is 580 pk naar verhouding niet eens zoveel.”

Zware lading
Van Groningen: “Bij ons is belangrijk dat we achterop veel kunnen hebben. Ik heb wel voor 9 tons voorassen gekozen maar vanwege de slaapcabine kun je dat toch nooit helemaal benutten. Vandaar dat we kiezen voor een triplestel met de middelste as aangedreven en een hefbare achterste as met dubbellucht. Dat geeft ook de beste resultaten als je jarenlang zware containerbakken met schroot en puin op- en afzet. De voorste as van de triple is behalve hefbaar ook gestuurd. Wij hebben vroeger ook wel 8×4 gereden omdat wij zo dachten afbrekende steekassen te voorkomen door een betere verdeling van de tractie. Maar verder had het geen toegevoegde waarde dus dat doen we niet meer. Dit is wendbaarder.”

De royaal uitgeruste en zeer compleet aangeklede truck helpt Van Groningen ook bij het houden en vinden van personeel. “Het klinkt misschien wat arrogant maar ik heb nog nooit personeelsgebrek gehad.” Van Groningen rijdt gemiddeld vijf jaar met zijn trucks. “We doen in dit werk tussen de 100 en 110.000 km per jaar. Dus dan zijn ze technisch nog lang niet op maar vind ik het wel tijd voor iets nieuws en fris.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie