Jelle Kuyvenhoven
| 18:22 | Arjan Olsthoorn

Nationaal: Jelle Kuyvenhoven met spiegelloze Actros

Op de cover van Truckstar 12/2019 prijkt de Mercedes-Benz Actros LZV van Jelle Kuyvenhoven. Hij kocht als één van de eersten in Nederland een volledig spiegelloze Actros. Ook de frontzichtspiegel en trottoirspiegel heeft hij vervangen door camera’s. Zo’n glad uiterlijk heeft volgens hem veel voordelen.

Jelle Kuyvenhoven (55) pendelt dagelijks op en neer tussen De Lier in het Westland en Middenmeer in de kop van Noord-Holland. De eigenrijder verdient zijn brood in één van de drukste gebieden van het land met zijn LZV. Kuyvenhoven woont in De Lier en laadt en lost bij wijze van spreken in zijn achtertuin.

Jelle Kuyvenhoven Actros

Een strakke combinatie, deze LZV. Letterlijk en figuurlijk.

Westland
We spreken op een wisselvallige woensdag af rond de spits bij brugrestaurant Hoofddorp langs de A4.Vanaf de brug zie ik een zwarte Mercedes-Benz Actros Gigaspace met opvallende, rood-grijze striping de afslag nemen. ‘Snelle Jelle’ staat er op het dak van de trailer. Op het dak van de wipkar erachter prijkt ook een groene vlag. “De vlag van het Westland”, zegt Jelle als ik hem de hand schud. “Snelle Jelle is mijn bijnaam sinds ik aan racefietsen doe”, verklaart hij nader. Het is een chauffeur met sportieve inslag, begrijp ik. Als het even kan, trapt hij in het weekend met zijn wielervrienden de nodige kilometers weg.

Jelle LZV

De vlag van het Westland bovenop de wipkar, ‘snelle Jelle’ op het dak van de trailer.

Over op nationaal
Jarenlang maakte Kuyvenhoven alleen kilometers op internationale wegen. Hij reed groenten in Duitsland, Frankrijk en Italië. De overstap naar de nationale wegen werd in 2012 gemaakt. Hij slaapt nu nog sporadisch in zijn truck; eigenlijk alleen als er ellenlange files staan: “Ik ben nu veel vaker thuis.” Jelle heeft het dus privé en in zijn werk goed naar zijn zin. Hij zet een pot koffie en vertelt honderduit over zijn nieuwe investeringen. De trailer en wipkar zijn pas een jaar oud, de trekker enkele maanden. Tezamen vormen ze een indrukwekkend span van 25,25 meter. Jelle werd chauffeur in 1983 en begon als eigenrijder in 1995.

Jelle LZV Volvo

Jelle zijn vorige truck was een Volvo FH16.

Volvo
Dit was ook het jaar waarin hij zijn eerste Volvo kocht. Het bleek een goed huwelijk te zijn: in 2000, 2005 en 2012 kocht hij wederom Volvo’s. Zijn laatste was een Volvo FH 750 pk, maar Jelle kon niet negeren wat Mercedes hem bood met de Actros 1863 LS, compleet met luchtgeveerde Gigaspace-cabine.

Ben je nieuwsgierig naar het hele verhaal van Jelle Kuyvenhoven en zijn spiegelloze LZV? Dat lees je in Truckstar editie 12. Of word abonnee en mis nooit meer een verhaal.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie