Scania van der Heijden
| 11:12 | Arjan Olsthoorn

Truckstars Throwback Thursday: de combi van Van der Heijden

Een terugblik op Truckstar editie 10/2017 brengt ons bij de blikvanger van Jos en Lex van der Heijden. Na de restauratie van een Scania torpedo trekker hebben de mannen de smaak te pakken. Een bijzondere Scania torpedo combinatie volgde.

Daar in de schuur in de achtertuin is het allemaal begonnen, wijst zoon Lex van der Heijden (19) aan. Het bedrijf van vader Jos vervoert eigen bouwmaterialen en de twee waren al een tijdje op zoek naar een mooi hobbyproject. Toen ze een Scania 4- serie torpedo trekker wisten te bemachtigen, gingen ze op de zaterdagmiddag en zondag aan de slag. Om te beginnen moesten ze de deur van de schuur verhogen, want anders kon hij helemaal niet naar binnen. De restauratie ging volgens plan en toen de truck een tijdje klaar was en een aantal shows had bezocht, begon het weer te kriebelen bij de mannen. “Lex heeft me aangestoken met die mooie wagen. Hij is er van jongs af aan al gek van”, legt vader Jos uit. “Ik vond een zeilencombinatie altijd al mooi. Met kleppen, elastieken en een TIR-koord, zoals ze vroeger hadden.”

Het idee om daar een moderne torpedo-versie van te maken, was geboren. Eind 2013, nog ver voor Lex op de openbare weg mocht rijden, kwam er een Scania R730 Topline chassis in de schuur in de achtertuin te staan.

Buigen en hechten
“Bijna acht maanden zijn we bezig geweest de frontstuur Scania om te bouwen tot een neus”, vertelt Lex. “Meer nog dan bij de 4-serie torpedo hebben we geprobeerd de neus helemaal af te stemmen. Zo zijn de scharnieren waarmee de neus kantelt, onzichtbaar weggewerkt. Ook de inlaat aan de zijkant van de neus is mooier. Die valt bijna niet meer op nu die is meegespoten. Verder zit er een nieuw type grille op.”

Scania T neus

Mooi: weggewerkte scharnieren en luchtinlaat op de neus.

Een geslaagde neuscorrectie, dat is het zeker. En met de neus helemaal naar wens, verkaste de Scania met dubbellucht sleepas naar Roefs carrosserie in Middelbeers. Daar werden de bakwagen en het Trias aanhangerchassis – eveneens met dubbellucht – uitgerust met een zeilenopbouw, compleet met de ouderwetse kleppen en elastieken om de zeilen te spannen. Wat wel modern is, zijn de schuifzeilen en het dak dat open kan. “We moeten er wel mee kunnen werken”, verklaart Jos.

Scania T zijbeplating

De zijbeplating maakten Lex en vader Jos helemaal zelf.

Toen de bakken voltooid waren, togen vader en zoon aan het werk om het chassis dicht te bouwen. “We hebben zelf een zetbank en andere apparatuur om platen in de gewenste vorm te krijgen, maar het heeft wel wat tijd gekost om alles in de juiste vorm te krijgen. De voorspatborden bijvoorbeeld staan iets naar binnen. Daar hebben we de zijplaat naar toe laten vloeien’’, laat Lex zien. ,,Dat was echt een klus om het in dezelfde vorm te krijgen. Iedere keer iets buigen en hechten tot het helemaal naar mijn zin was.” De zijkant sluit nu keurig aan op de bak en zelfs de tankdop is weggewerkt.

Nieuwe hobby
Met het hele span compleet verbouwd, moesten de motorwagen en de aanhanger nog gespoten worden. “Samen met Bart van Ham ben ik aan het ontwerpen geslagen. Een project dat vier weken kostte. Vaak gingen we tot in de late avonden door”, vertelt Lex. Het grijs van de eerste torpedo is verwisseld met een champagnekleur en bruine striping. “Dat heeft MW-design uit Schijndel gedaan, net als de airbrush schilderingen op de achterdeuren van de motorwagen en de hanger.” Op de motorwagen is een adelaar afgebeeld met in zijn klauwen een vaandel waarop ‘Chase Your Dreams’ staat, en op de aanhanger een paard met een mooie vrouw en de tekst ‘You Never Lose By Giving’.

Scania van der Heijden achterkant

Op de achterkant van zowel de motorwagen als de aanhanger is voorzien van een airbrush schildering.

Samen op pad
Voor Lex is de Scania torpedo-combinatie een mooie uitlaatklep. “Ik zit in het derde jaar van mijn HBO-studie technische bedrijfskunde. Als het kan, doe ik graag een ritje, maar ik heb niet zo veel tijd en mede daarom heeft de combi pas 35.000 kilometer op de teller staan. Alleen ik of ons pap rijden ermee. Zo houden we hem netjes.” Afgelopen augustus zijn ze samen naar Noorwegen geweest. “Heerlijk ontspannen rijden daar en heel leuk om samen met de neus op pad te zijn”, vertelt Lex als we terugrijden naar het bedrijfspand in Boxtel.

“We hebben nu een transportbedrijf met twintig eenheden, uiteenlopend van Tautliners tot open diepaders. We rijden door heel Europa en willen de komende tijd doorgroeien.’’ In een hoek staan nog een tweeassige dolly en de Tautliner die Lex en Jos kortgeleden van opbergkisten hebben voorzien. ,,Dat is mooi voor de foto’s’’, besluit Lex. Binnen een mum van tijd is hij omgetoverd tot een LZV. Het ziet er prachtig uit maar zal voorlopig, ook gezien Lex’ leeftijd, bij poseren blijven. Geen punt: de zesassige torpedo-combinatie is ook zo al een lust voor het oog.

Scania T neus

Van der Heijden heeft met deze combinatie een zeer fraai span op de weg gezet.

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Dat kan! Word abonnee en mis niets.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie