Van den Bosch 'niet in overtreding'
| 11:43 | Truckstar Redactie

Van den Bosch ‘niet in overtreding’

Tank- en bulkvervoerder Van den Bosch heeft niets fout gedaan bij het inzetten van buitenlandse arbeidskrachten.

Dit schrijft branche-organisatie TLN op basis van het eindrapport van een onderzoek van de Arbeidsinspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).

De twee inspectiediensten bezochten Van den Bosch op 15 november en 19 december voor onderzoek, “waarbij documenten zijn overlegd, toelichting is gegeven en er live is meegekeken. Het onderzoek had als doel inzicht te verkrijgen in de werkwijze van Nederlandse bedrijven rondom de inzet en beloning van buitenlandse arbeid”, zo schrijft TLN.

Openhartig
Hierbij is “openhartig gesproken over verschillende onderwerpen. In het bijzonder over de hoogte van de lonen die de niet-Nederlandse chauffeurs ontvangen.” In tegenstelling tot wat vakbond FNV Bondgenoten vermoedde, heeft de Arbeidsinspectie geen tekortkomingen geconstateerd en heeft de IVW slechts enkele aanbevelingen gedaan.

Reactie FNV
Toch wordt FNV-bestuurder Edwin Atema niet erg warm van het nieuws: “Wij hebben het inspectierapport nog niet ingezien, en we proberen het op een formele manier in handen te krijgen”, zegt Atema in een eerste reactie tegen Truckstar.

“Eén van de aanbevelingen die de IVW heeft gedaan, zou heel goed kunnen zijn om de postbus-firma in Hongarije te sluiten, óf er een volwaardige vestiging van te maken”, vervolgt Atema.

“Los van dit inspectierapport hebben wij onze eigen procedures om uit te zoeken hoe Van den Bosch te werk gaat. Zo verhoren wij ze onder ede op 8 maart in de rechtbank.” Voor Atema is de zaak dus nog niet afgedaan. 

Op onderstaande video kun je zien wat de FNV denkt van Van den Bosch. Het bedrijf zelf is overigens blij dat er geen fouten zijn geconstateerd. Men hoopt dat er nu een einde komt aan de negatieve publiciteit.

Lees ook: Gelijk loon gelijk werk, teken ervoor

 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

1 Reactie
  1. Als ik het goed begrijp is FNV bang dat er op de internationaletransportmarkt oneerlijke concurrentie ontstaat door bedrijven als van den Bosch.

    Echter, als meneer van den Bosch deze constructie niet gebruikt zou oneerlijke concurrentie nog steeds plaats vinden, maar dan door een transport bedrijf uit oost Europa, die uiteraard goedkopere chauffeurs in kan zetten. Ik kan me voorstellen dat meneer van den Bosch bang is dat als hij geen actie onderneemt dat zijn opdrachtgevers naar goedkopere oplossingen gaan kijken.
    Hoeveel bedrijven hebben de afgelopen jaren de handdoek in de ring moeten gooien? Waren deze bedrijven niet failliet gegaan als ze goedkopere chauffeurs konden inzetten? En was dat een goede oplossing geweest?

    op deze manier lost FNV met het lastig vallen van legitieme bedrijven de opzoek naar naar een oplossing voor de problematiek het onderliggende probleem niet op.

    Dit probleem is mijn inziens vanwege het internationale karakter alleen op te lossen vanuit Brussel.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie