IJzerleeuw
| 12:27 | Arjan Olsthoorn

Twee Pacton-opleggers met schuifkap voor IJzerleeuw

Voor de routedistributie schafte IJzerleeuw recent twee nieuwe tweeassige Pacton-opleggers met schuifhuif aan. Vestigingsmanager Johan van Essen: “We zijn vooral een logistieke onderneming. Klanten houden geen voorraad aan, maar vertrouwen hiervoor op ons.”

Het wagenpark van IJzerleeuw bestaat uit zes trailers. De trekkers en chauffeurs zijn van de transportbedrijven Smit Transport uit Kampen en J. Wessels & Zn uit Vriezenveen. Die zijn sinds enige tijd logistiek actief voor IJzerleeuw. Zo wordt er met vier combinaties – nu alle vier met een Pacton-trailer – een vaste, dagelijkse route gereden en zijn er twee combinaties voor grotere partijen. “Het is een manier van distributie die niet voor iedereen zo gemakkelijk is. Expertise hierin is van belang. We werken al lang samen met dezelfde transportbedrijven. Sommige van hun chauffeurs rijden al 35 jaar voor ons”, zegt Van Essen.

Schuifhuif

De nieuwe Pacton-trailers, type TBD.232.T-S, hebben een chassislengte van 12,8 meter en een totaal toelaatbaar gewicht van 32 ton. Het BPW-luchtveerstel met schijfremmen omvat twee assen met elk een technisch draagvermogen van 11 ton. De achterste as gemonteerd op een draaikransen en gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling. Uitgevoerd in dubbellucht.

Een schuifhuifsysteem is bij uitstek geschikt voor staalrijders. Pacton bouwde de schuifhuif op, op het speciaal hiervoor aangepaste chassis. Dankzij de schuifkap kan men snel en gemakkelijk laden vanaf de zijkant of van bovenzijde. Een standaard aluminium Netcap-framewerk kan men aan de voor- én achterzijde openen. Daarom is het voor en achter uitgevoerd met een stabiele, brede trolley. Afhankelijk van de hoogte en lengte van het voertuig worden hiertussen één of meerdere extra – smallere – trolleys geplaatst. Voor IJzerleeuw ging het om 7 lichtgewicht aluminium loopwagens. De 6 maal scharende aluminium schuifconstructie is in zijn geheel naar voor of achter te plaatsen. In samengeschoven toestand is de schuifkap 1,80 meter lang.

De kapconstructie is voorzien van een duurzaam 900 gr/m2 Panama zeildoek met PVC coating. De voorzijde beschikt over Quicklocks geïntegreerd in de loopwagen, om het systeem tegen het kopschot aan te trekken. Aan de achterzijde is eveneens een sluiting, met Quick Release, aanwezig in de loopwagen. Aan de onderkant van het zeildoek is een speciaal gevormd rubberprofiel aangebracht, dat het binnendringen van opspattend water en vuil voorkomt. Daar waar het zeil in contact komt met de aluminium kapconstructie zijn verstevigingen aangebracht.

Deelladingen opsluiten

De nieuwe trailers hebben LED-verlichting rondom, een 28mm hardhouten vloer met stalen omegaprofielen en een TÜV-gecertificeerd, vast stalen kopschot van 1,78 meter hoog. Onder de opties en toebehoren vallen onder meer aluminium zijprofielen, 2×11 rongkokers in het randprofiel, 6 rijen rongkokers in dwarsrichting in de vloer, 2×13 Pacton 2,5 tons optrekbare bindogen in de V-groef en 2×6 achttons omklapbare bindogen in het randprofiel.

Voor het transport van staal, zeker in combinatie met een schuifhuif, is ladingzekering en het ´opsluiten´ van de (deel)lading van extra belang. Zo is de lading gezekerd en kan er niets verschuiven tegen de frameconstructie van de schuifkap. Een rvs-gereedschapskist, Groeneveld centraal vetsmeersysteem, aan achterzijde en aan weerszijden in totaal vier uitschuifbare opstaptrappen en een maatwerk, wagenbrede platenkist voor staalplaatmateriaal zijn eveneens inclusief.

Lees ook: Pacton tautliners versterken flexibiliteit bij Cevotrans

Ook typerend voor staaltransport is het oprolzeil aan de achterzijde, dat in combinatie met het naar achter klappende achterbord ruimte biedt voor het transport van lange lading. Het gehele chassis werd geschoopeerd en afgewerkt in stijlvol ‘IJzerleeuw-blauw’ met accenten in zwart en rvs.

Routedistributie

De twee nieuwe Pacton-opleggers zijn ter vervanging aangeschaft. Het materieel wordt behoorlijk belast, met een beladingsgraad van gemiddeld 20 ton en 15 tot 20 stops op een dag. Het laden van de trailers gebeurt met bovenloopkranen in de magazijnen van IJzerleeuw. Daarbij, en met zo veel afleverlocaties, is de robuuste, maatwerk trailer met de schuifhuif van Netcap een groot voordeel, aldus Van Essen. “Het lossen van de vele verschillende orders gebeurt grotendeels met de eigen kraan op de trekker. Wij vertrouwen daarbij graag op het allerbeste en het meest efficiënte materieel.”

De dagelijkse routedistributie geschiedt nu met uitsluitend Pacton-trailers. Van Essen: “De eerdere trailers bevielen goed, de prijs-kwaliteit verhouding is prima. Pacton is daarbij een regionaal bedrijf dat degelijk maatwerk levert.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie