*

Freightliner
| 08:06 | Arjan Olsthoorn

Truckstars Throwback Thursday: De Freightliner van J.J. Lamme

Een duik in ons archief brengt ons dit keer bij de Truckstar Supertruck Special van 2018. De wagens van houthandel J.J. Lamme vallen stuk voor stuk op. Maar eigenaar Jaap Lamme rijdt met een wel heel bijzonder exemplaar rond: een Freightliner Argosy.

Voor veel chauffeurs zou het een stap terug betekenen. Dat denkt Jaap Lamme, eigenaar van houhandel J.J. Lamme in Nederhorst den Berg. Voor hem echter is het een enorme stap vooruit. “Dit is nog een wagen waarmee je moet dubbelklutsen”, legt hij uit. Dan, lachend: “Ik denk dat veel jonge chauffeurs moeite zouden hebben om hem van zijn plek te krijgen!” Jaap moest zelf ook weer even wennen toen hij van zijn Volvo FH overstapte op de Freightliner. “Maar als je er eraan gewend bent geraakt, dan rijdt het heerlijk.”

Naast de exotische Amerikaan bestaat de rest van het wagenpark uit Volvo’s.

Dubbelklutsen
“Dit is nog een échte vrachtwagen. Niks geen automatische versnellingsbak, gewoon met de hand schakelen.” Als hij de richtingaanwijzer gebruikt, moet hij die ook weer zelf uitzetten. Dat gaat niet automatisch: “Prachtig vind ik dat.” De Argosy heeft een bed met Amerikaanse afmetingen, super size dus.

Eigenlijk heeft Jaap niet zoveel met Europese vrachtwagens. De Amerikanen, die weten nog hoe je een robuuste truck bouwt. “Zij houden er een andere filosofie op na. Als iets goed werkt, dan veranderen ze dat niet.” Als voorbeeld noemt Jaap de versnellingsbak van de Freightliner. Daarom wilde hij het liefst een Amerikaan als opvolger van zijn Volvo FH en dat is in Jaaps ogen nog de beste Europese truck op de markt. Die weet zijn mannetje te staan in het ruige rondhouttransport: “We hebben ook DAF en Scania gehad, maar uiteindelijk breken die doormidden”, is zijn ervaring.

Interieur Freightliner

Het interieur bevat alleen de hoogstnodige knopjes en schakelaars.

Mercedes stoelen
De zoektocht naar een geschikte Amerikaan leidde hem uiteindelijk naar de Verenigde Staten, naar de staat Oklahoma. Daar stond een partij Freightliners met frontstuurcabine te versloffen. “Een Amerikaan met neus zou te lang zijn voor Nederland; dan kun je niet genoeg lading meenemen”, verklaart Jaap zijn keuze. De Freightliner waren enkele jaren geleden aangekocht door een oliemaatschappij voor een groot project, maar dat ging niet door. Sindsdien stonden de wagens te wachten op een nieuwe eigenaar. “Deze is van 2014 en had nog geen 500 kilometer gereden toen ik hem kocht. Eigenlijk is hij nog hartstikke nieuw.”

Jaap heeft er in Amerika zelf een stuk mee gereden: van Oklahoma naar Texas. Toen besefte hij ook dat er andere stoelen in moesten komen. “De originele zittingen zijn kort en ik ben vrij lang. Dan krijg je op een gegeven moment vermoeide benen.” Anders gezegd: Spartaans is leuk, maar er zijn grenzen. Nu heeft de Argosy luchtgeveerde stoelen uit een Mercedes Actros. Er zitten nu ook andere wielen onder en Jaap heeft ook andere buitenspiegels besteld. “Standaard zitten er platte spiegels op, maar die vervormen nogal en dat is nogal lastig in het rondhouttransport. Ik moet heel vaak achteruit rijden op de meest uitdagende plekken. Dan moet ik gewoon goed zicht naar achteren hebben.”

Freightliner houtwagen

De Freightliner als houtwagen is een machtige verschijning.

Huisstijl
De opvallende huisstijl van J.J. Lamme doet het goed op de Freightliner. Net als de andere wagens van het bedrijf is hij gespoten bij Jan Voortman uit Ter Aar. “Dat bedrijf doet ook veel van die bloemenwagens”, weet hij te vertellen. Het airbrushwerk is uitgevoerd door Willem van Vliet. Nog wat details: Velis Scholten Utrecht voorzag de Argosy van een Alucar Superstructure-opbouw en een Palfinger Epsilon-kraan.

Ter herinnering aan zoon Robbie, die omkwam bij een ongeval met zijn vrachtwagen.

Wil je onze specials automatisch thuis krijgen, word dan abonnee – dan vind je Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie