| 16:07 | Arjan Olsthoorn

Schipholtunnel krijgt hoogtedetectie

Het hoogtedetectiesysteem moet voorkomen dat te hoge vrachtwagens de tunnel in rijden en daarmee schade, langdurige hinder en gevaar voor medeweggebruikers veroorzaken.

De Schipholtunnel had nog geen werkend hoogtedetectiesysteem. Het systeem is in de zomer van 2019 aangelegd. Zo kunnen vrachtwagenchauffeurs zonder hinder voor de weggebruiker aan de nieuwe situatie wennen en kan Rijkswaterstaat hun gedrag monitoren. Het is nog niet bekend wanneer het systeem als geheel in werking treedt. Voor het 2e fotobord moet de netbeheerder eerst de stroomvoorziening aanleggen, waarna het bord aangesloten wordt. Vervolgens volgt ook hier een periode van wennen en monitoren.

Schipholtunnel A4

Tunnelbuis Amsterdam – Den Haag
De buis van Amsterdam richting Den Haag (open sinds 2000) is relatief hoog. Rijkswaterstaat verwacht hier weinig te hoge vrachtwagens. Daar worden geen fotoborden geplaatst.

Tunnelbuis Den Haag – Amsterdam
De tunnelbuis de andere kant op, van Den Haag richting Amsterdam, behoort tot de oudste en laagste tunnels van Nederland (open sinds 1966). Deze buis is hoog genoeg voor wie zich aan de regels houdt. Om chauffeurs van een te hoge vrachtwagen naast de normale voorwaarschuwingen extra te alarmeren, komen er in deze richting fotoborden: op de hoofdrijbaan A4 en de parallelbaan A4.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Voorkomen schade Schipholtunnel
Chauffeurs met een te hoge wagen die richting Amsterdam rijden krijgen straks 2 waarschuwingen. Op de hoofdrijbaan A4 kan de chauffeur na de 1e waarschuwing de afslag naar de A5 en snelweg A9 nemen en zo de tunnel mijden. Op de parallelbaan (A4) kan de chauffeur na de melding via Schiphol omrijden.Negeren chauffeurs de 1e waarschuwing dan volgt een 2e waarschuwing en sluit de tunnel. Vrachtwagens moeten vervolgens door een weginspecteur voor de slagboom worden weggeleid. Dit veroorzaakt forse hinder, zeker bij de drukke Schipholtunnel. Toch kiest Rijkswaterstaat voor een korte sluiting om te voorkomen dat een te hoge wagen schade rijdt. De tunnel is dan namelijk nog langer dicht, zeker als de constructie is aangetast. Daarnaast levert het gevaar op voor medeweggebruikers.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie