In 't Veen
| 07:16 | Arjan Olsthoorn

Truckstars Throwback Thursday: de Actros van In ’t Veen

Terug naar 2015. In ons jubileumnummer (Truckstar editie 5/2015) schrijven we over de Mercedes-Benz Actros van Kees In ’t Veen Tanktransporten. Tussen de vele Volvo, Scania en DAF trekkers is de Actros een bijzonderheid.

Chauffeur Dennis Troost (35) en collega Peter van Kleef hebben dezelfde daginvulling: een lege tankcontainer opzetten bij het aangrenzend gelegen ITT Transportservicecentrum om deze vervolgens te gaan laden bij de Jupiler-fabriek in Jupille-sur-Meuse, vlak over de grens bij Maastricht.

In 't Veen Scania en Mercedes

Dennis en Peter, vrienden op de weg.

Het opzetten van de 29-kuubs containers verloopt vlot. Dennis en Peter melden zich op het kantoor, ontvangen een reinigingscertificaat en parkeren hun trucks. Vrijwel aansluitend verschijnt een container handler met de juiste tankcontainer en niet veel later staat deze vast op het chassis. “ITT staat voor In ’t Veen Total Maintenance & Tanksilo,” vertelt Dennis. “Dit is een samenwerkingsverband van een aantal bedrijven, veelal gericht op het tanktransport. Zo vindt hier cleaning, keuring en onderhoud, maar ook de opslag en verkoop van tankcontainers plaats. Verder is hier een bandenleverancier, een truckdealer en een lunchroom gevestigd.”

Bierwerk
Rond half negen moet ook Dennis er aan geloven en stuurt hij, gevolgd door Peter, zijn acht maanden oude Actros de Moezelweg op. “Vandaag ziet er wat anders uit dan normaal, hoor”, verklaart Dennis. “Ik rijd altijd wel met tankcontainers – we hebben ook tanktrailers – maar meestal vervoer ik freon, een gas. Dat moet veelal naar Hongarije en Tsjechië en het is ADR klasse 2 werk. Passagiers meenemen is dan geen optie.” Om Truckstar toch de gelegenheid te geven om een rit met Dennis mee te maken, is hij vandaag in het bierwerk ingepland. En die term dekt precies de lading: er worden namelijk vrachten bier geladen bij fabrikanten in Nederland, België en Duitsland en ze zijn allemaal voor het Verenigd Koninkrijk bestemd.

Bier laden

Op het laadadres zijn meer collega’s van In ’t Veen te vinden.

De Engelsen zijn niet vies van een Belgisch biertje, zo blijkt want naast Dennis en Peter laden er vandaag nog acht In ’t Veen-collega’s in Jupille. “Er wordt hier volgens afspraak geladen en wij staan er voor 12.00 uur op. Dat is wel wat ruimer gepland dan normaal, zodat we vandaag extra tijd hebben.” Onderbroken door af en toe een kort praatje met Peter over de bak, legt Dennis uit dat In ’t Veen veel meer biedt dan transport alleen. “Vanaf 2006 zitten we in de Europoort en levert ons bedrijf een totaalplaatje. Een aantal onderdelen daarvan zie je ook terug in deze rit: de tankcontainer stond bij ons opgeslagen, is toen gereinigd en onder koolzuur gezet. Nu laden wij hem voor de klant.”

Actros
“Het heeft wel wat teweeg gebracht hoor, twee Actrossen bij In ’t Veen,” lacht Dennis. “Ik heb eens met het oude type demo gereden en was toen al prima te spreken. Dat waren ze niet vergeten en vorig jaar werd me gevraagd of ik belangstelling had voor een nieuwe Actros.” Dennis verruilde zijn verse Scania Topline voor de Benz en heeft daar nog geen moment spijt van gekregen. “Alleen het vermogen valt wat tegen, dat is echt een minpuntje”, zegt hij.

Als we rond 11.30 uur in Jupille arriveren, rijdt collega Michel Noorthoek net met zijn nieuwe Volvo FH van het terrein af. Hij is al geladen en Dennis en Peter mogen beiden naar de laadplaats. Er wordt een vloeistofslang aan de tankcontainer gekoppeld en via de retourleiding kan het koolzuurgas de tank uit. “Het laden onder koolzuurgas heeft vooral met hygiëne te maken”, legt Dennis uit. “Als een tankcontainer gereinigd is, wordt hij volgespoten met dit gas om bacteriën geen kans te bieden.” Volgens de papieren krijgt Dennis Stella Artois bier mee.

Het strakke lakwerk en de fraaie gepolijste RVS kisten en tankbanden zijn daar de meest herkenbare onderdelen van. Maar ook de lichtbakken, verstralers en sierverlichting zijn op vrijwel alle In ’t Veen wagens te vinden. Dennis en Peter zijn echter nog wat verder gegaan in de aankleding van hun trucks en dat maakt beide trekkers tot echte blikvangers. Ze zijn er dan ook regelmatig mee op shows te vinden. Het moge duidelijk zijn: de mannen zijn meer dan alleen collega’s en Dennis wacht dan ook uiteraard even op Peter tot hij ook geladen is. Rond 14.30 uur zijn beide tankcontainers tot de rand toe gevuld en gaan we naar de poort. Papieren opmaken schijnt heel secuur te gaan, want per wagens duurt dit minimaal twintig minuten.

Glimmend plaatwerk

Uniformiteit: alle In ’t Veen wagens beschikken over deze kisten.

Actros Bumper

Fraaie details maken de Actros af.

Gekieteld
Peter verkneukelt zich ondertussen op de klim die gaat komen. En inderdaad: als we Maastricht uit zijn, komt zijn Scania ons met groot gemak voorbij. “Zijn 480 is wel wat gekieteld”, verklaart Dennis, “maar van deze Benz valt gewoon meer te verwachten.” Peter zit al bijna twintig jaar bij In ’t Veen en heeft zelfs nog op een Mercedes-Benz Eurocab gereden. “Daar hebben we er twee van gehad. Eén in de eigen kleuren en één in de kleuren van Kemira, toen en nu een heel belangrijke klant van ons.” Tussen de aanschaf van de Eurocab en de Gigaspace- trekker heeft een aantal decennia gezeten. Dennis vermoedt dat een eventueel volgende aanschaf van Mercedes trekkers ook weer een tijd zal duren: “Mijn collega’s hebben nu eenmaal wat minder met Mercedes en wat meer met Volvo en Scania.”

Mercedes lampjes

Ook in het avondlicht is de Actros een opvallende verschijning.

Chinees
Toch beperkt de voorkeur zich niet tot Scandinavische merken, zo blijkt. Want juist vandaag worden er twee nieuwe DAF XF Super SpaceCab trekkers afgeleverd. “Er wordt straks Chinees gehaald om dat te vieren. Eet je ook mee?”, vraagt Dennis. Voordat we kunnen aanschuiven, moeten de containers nog gewisseld worden. Dat gebeurt op het terrein van Cobelfret, vlak voor de Thomassentunnel aan de N15. Een verreiker pakt in de beginnende schemer de gevulde containers op en Dennis krijgt een container opgezet met tallow oftewel talg. “Die wordt op de zaak opgestoomd zodat het goed vloeibaar is en vervolgens gelost kan worden.” Aan de Moezelweg aangekomen staat collega Sander van der Maat met een glimlach van oor tot oor bij zijn nieuwe DAF.

In 't Veen DAF

De voorkeur beperkt zich niet tot Scandinavische merken, zo blijkt ook uit de keuze voor DAF.

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Dat kan! Word abonnee en mis niets.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie