Rusland
| 09:05 | Robert Servaas

Trucknieuws uit Rusland en China

Trucks uit China en Rusland zie je hier amper. Toch maken ze daar nu vrachtauto’s die er best mogen zijn, zo bleek op twee recente shows.

In Moskou vond afgelopen herfst de tweejaarlijkse Comtrans bedrijfsauto-expo plaats waar meer dan 265 fabrikanten hun nieuwste producten toonden. Naast de bekende West-Europese merken waren vrijwel alle truckfabrikanten uit Rusland er en die hadden heel wat te melden. Sinds Daimler Trucks 200 miljoen euro in een samenwerkingsverband met Kamaz stak, heeft het leveringsprogramma een flinke stap vooruit gemaakt. Zo heeft de in Moskou geïntroduceerde Kamaz 54901 trekker nu een Actros MP4 slaapcabine. Daaronder gaat een 12 liter zescilinder Kamaz P6 Euro 5- of Euro 6-diesel schuil met een vermogen van 450 pk.

Rusland

De nieuwe Kamaz 54901 is gebaseerd op de Actros MP4-cabine. Een populaire truck in Rusland.

Een andere noviteit op de Kamaz stand was de ‘Arctic’. Dit is een 8×8 aangedreven en knik-gestuurde off-road truck voor gebruik in Noord-Siberië, waar het ’s winters gemakkelijk 60 graden onder nul kan worden. De agressief ogende gigant wordt aangedreven door een 450 pk sterke 12 liter Euro 5-dieselmotor, met daarachter een zesgangs Allison 4500 hydrostatische transmissie. Sinds enkele jaren monteert Kamaz ook een aangepast model Mercedes Axor-cabine op sommige chassis.

Kamaz Arctic

Knikgestuurde Kamaz ‘Arctic’ 8×8 is ontwikkeld voor zwaar off-road werk in Siberië.

Samenwerking met Iveco
UralAZ, dat ook tot de GAZ Group behoort en sinds 1992 Iveco samenwerkt, toonde op Comtrans de zoveelste update van een on-/off-road 6×4 chassis dat gebruik maakt van een knap gecamoufleerde TurboStar-cabine. Dit model stond naast de zware Ural NEXT-serie die is uitgerust met de modernere GAZ torpedocabine. Iveco is trouwens al sinds de jaren tachtig een belangrijke speler op deze markt door de honderden luchtgekoelde Magirus-Deutz kippers die het ooit naar de verste uithoeken van Sovjet-Unie exporteerde.

Rusland

Knap gecamoufleerde Iveco Turbostar-cabine voor de nieuwe Ural C26.328 kipper.

Zonder spiegels
Verder naar het oosten, in Wuhan, werd in november de China Commercial Vehicle Show 2019 (CCVS) gehouden. Bij veel van deze fabrikanten lag de nadruk op ‘intelligente’ en ‘groene’ aandrijfsystemen. China is op dit gebied een stuk verder dan Rusland en dit komt vooral doordat dit jaar de Chinese variant van onze Euro 6-norm van kracht wordt.

Dongfeng Tianlong

De Dongfeng concepttruck met dieselelektrische aandrijving.

Overigens werken ook op de CCVS jubilea gevierd – onder andere door Dongfeng, dat 50 jaar bestaat en in 2019 ruim 185.000 middelgrote en zware trucks bouwde. In Wuhan werden de nieuwe KL, KC en KR-serie trucks geïntroduceerd, evenals een drietal conceptvoertuigen, waaronder de Tianlong. Deze futuristisch ogende frontstuurtrekker heeft een hybride aandrijflijn en een berg elektronica aan boord.

Truck van het Jaar
De Chinese variant van de titel ‘Truck of the Year 2020’ ging ook naar een product van de Dongfeng Commercial Vehicle groep. Winnaar werd de conventioneel aangedreven, zware KL-serie. In de geheel nieuw ontworpen frontstuurcabine ontbreekt het de chauffeur aan niets; de uitrusting is echt op recent Europees niveau gebracht. De 10,8 liter zescilinder Euro 6-motor is in samenwerking met Renault ontwikkeld. De handbak met 14 versnellingen is een in licentie gebouwd Volvo-product.

Dongfeng

De dongfeng KL-serie is verkozen tot Chinsese Truck of the Year 2020.

Turkse Chinees
De samenwerkingsovereenkomst die onlangs is getekend door Ford Turkije en de JMC Heavy Duty Vehicle Co, heeft geleid tot de introductie van de JMC Veyron (!) truckreeks. Het topmodel, de HV5 530 6×4, maakt gebruik van een gemodificeerde Ford F-MAX cabine. Onder dit fraaie huis ligt een onder Ford-licentie gebouwde 13 liter JMC-Ecotorq Euro 6-motor van 530 pk. Met daarachter een ZF 12-gangs AMT transmissie. Op de stand van deze wat kleinere truckfabrikant stond ook een Veyron 4×2 frontstuurtrekker die zowel met behulp van waterstof als rechtstreeks elektrisch voortbewogen kan worden.

De Turks-Chinese JMC Veyron (!) maakt gebruik van een gemodificeerde Ford F-Max cabine.

Shanxi Dayun Automobile Manufacturing Co presenteerde een geheel nieuw topmodel. Dit model, de V9 550 met 6×4 aandrijving en frontbesturing ziet er Europees uit. Maar is echter puur Chinees met een 13 liter 550 pk Weichai WP13 Euro 5-dieselmotor en 16-gangs Fast versnellingsbak onder de vlakke vloer.

Dayunb V9

Europese kloon: Dayun V9 met onder de vloer een 13-liter Weichai dieselmotor van 550 pk.

Foton Auman
Het merk Beiqi Foton kennen we van de samenwerking met Daimler-Benz. In de nieuwe Foton Auman EST-A 2.0 zit geen Mercedes OM-diesel maar een Foton Cummins X13 Euro 6, gekoppeld aan een 16-gangs ZF automatische transmissie. Het gerucht gaat dat de Chinese fabrikant het door Daimler geëiste kwaliteitsniveau van het OM-motorenplatform niet helemaal kan halen – vandaar.

Foton

Voor de Auman EST-A 2.0 werkte Foton samen met Daimler, maar hij heeft geen Mercedes-motor.

De trucks en vele andere highlights op deze belangrijke beurs, maken één ding duidelijk. De Chinese truckindustrie is hard op weg de technische achterstand op de Europeanen en Amerikanen in rap tempo in te lopen.

Foto’s: Vladimir Chekhuta

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie