Marco van Stralen
| 14:08 | Arjan Olsthoorn

Throwback: de torpedo van Marco van Stralen

We gaan deze keer voor Truckstar Throwback Thursday precies een jaar terug in de tijd. We schrijven eind maart 2019 en Truckstar editie 4 valt op de mat. Hierin onder andere de blikvanger van Marco van Stralen uit het Noord-Hollandse Zuid-Scharwoude.

Marco van Stralen uit het Noord-Hollandse Zuid-Scharwoude is een echte DAF man. Toch rijdt hij nu met een Scania. En wat voor één!

Lees ook:
DAF XT105 van A. Jansen, uniek in zijn soort

Marco draagt de truckfabrikant uit Eindhoven een warm hart toe. “DAF maakt de mooiste frontstuur trekkers”, zegt hij beslist, “maar dat was niet wat ik zocht. Ik wilde namelijk een torpedo.” Geen Amerikaan of de Volvo NH kon hem bekoren en zelfs de DAF torpedo die A. Jansen ooit liet bouwen, vond hij niet mooi. Nee, Marco droomde al die jaren van een Scania torpedo, maar dan wel een met Topline dak. “En als je dan toch een Scania kiest, is er maar één motor die in aanmerking komt: de V8.”

Marco van Stralen

De torpedo begon zijn leven als frontstuurtrekker.

Toen hij zijn torpedo eenmaal had, ging Marco eerst een paar weken rijden: “Ik wilde voelen of de auto naar behoren reed.” Dat deed de Scania in elk opzicht, dus kroop Marco dagelijks weer achter het stuur van zijn DAF en kon de Scania in de tussentijd helemaal naar zijn eigen wens verbouwd worden. Samen met Ernst Blankert en Peter Kuiper pakte hij als eerste de verlichting aan. De dikke lichtbak met lampenbeugel maakte plaats voor een ingezaagd exemplaar. Voor vier ronde verstralers werden gaten in het dak geboord. De zonneklep kreeg vijf ledlampen en ook de koplampen moesten eraan geloven: die werden ingeruild voor moderne exemplaren met led knipperlichten en heldere glazen.

Marco van Stralen

Het interieur werd van top tot teen aangepakt.

Daarna was het tijd voor het chassis. Dit was blauw gespoten, maar moest grijs worden en werd daarom helemaal kaal gemaakt. Marco deed dit samen met zijn vader. Ook de dieseltank moest eraan geloven. “Die is speciaal verlaagd, want hij stak eerst boven de chassisbalken uit. Ik wilde er een vlonder overheen hebben en die mag natuurlijk niet te hoog zijn.” Voor de afwerking van het chassis met gladde zijplaten ging de torpedo naar Steve’s Place in Noordwijkerhout. De volgende stap was aan Bronk: hij spoot de torpedo goudbruin. Daarop toverde Peter Evers met airbrush weer diverse Wild West-taferelen. “Dat past mooi bij elkaar”, vindt Marco.

In de buurt
Marco’s werkgebied beslaat voornamelijk de provincie Noord-Holland. Vanuit de Amsterdamse haven rijdt hij containers naar klanten. “De trailer met de volle container zet ik dan voor de deur en de lege neem ik weer mee. Soms koppel ik wel vijf keer op een dag.” Hij maakt dan ook niet zo gek veel kilometers. “Vandaar dat de tien jaar oude torpedo met een miljoen kilometer op de klok nog wel even mee kan. Hij is altijd prima onderhouden, dat is ook belangrijk.”

Scania

De twee staande uitlaatpijpen maken de van de torpedo een stoere verschijning.

Toch had Marco nog wat te wensen. Het interieur was deels al bekleed, maar nog niet helemaal zoals hij wilde. Daarom schakelde hij Special Interior uit Dronten in. “Dat viel me nog niet mee. De bekleding die erin zit was prima, maar na verloop van tijd treedt er altijd verkleuring op. Dezelfde kleur erbij krijgen zou dus nooit lukken.” Marco besloot daarom de oude panelen te verkopen en helemaal opnieuw te beginnen. Nu is de cabine in lichtbruin en crème uitgevoerd. De schakelaars en het stuur zijn gedipt en het tweede bed maakte plaats voor een grote kast tegen de achterwand. “Ik ben elke avond thuis. Overstaan doe ik alleen tijdens truckshows”, verklaart Marco zijn keuze voor een cabine met maar één slaapplaats.

Truckstar Festival
Marco van Stralen deed met zijn Scania ook mee aan de Mooiste Truck van Nederland-verkiezing. In de categorie geconditioneerd vervoer sleepte hij de derde prijs in de wacht.

Truckstar Festival

Marco van Stralen viel met zijn Scania in de prijzen op het Truckstar Festival in 2019.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie