*

| 11:10 | Robert Servaas

Spiegelloze Mercedes-Benz Actros voor eigen rijder Jelle Kuyvenhoven

Zelfstandig transportondernemer Jelle Kuyvenhoven uit De Lier heeft als een van de eersten in Nederland een Actros van de nieuwste generatie aangeschaft: een Actros 1863 LS met de riante, luchtgeveerde GigaSpace-cabine. De truck is geleverd door Mercedes-Benz Dealer Bedrijven uit Maasdijk.

Eigen rijder in het tomatentransport, Jelle Kuyvenhoven, ruilde onlangs zijn oude truck in voor het nieuwste model Actros, zijn eerste Mercedes-Benz truck ooit. “Wat mij direct aansprak, waren de vele innovaties in de nieuwe Actros op het gebied van veiligheid en brandstofverbruik”, begint Jelle Kuyvenhoven. “Zo is de MirrorCam een systeem dat je bij geen enkel ander truckmerk terugvindt. Het werkt erg intuïtief en de dode hoek wordt écht flink verkleind. Het maakt de truck bovendien aerodynamischer.” De MirrorCam vervangt de zijspiegels. De camerabeelden worden weergegeven op displays op de A-stijlen in de cabine. Ook de frontzichtspiegel en de trottoirspiegel zijn verdwenen. Deze zijn vervangen door het camerasysteem CornerEye van Orlaco. De nieuwe Actros tilt het veiligheidsniveau met Active Brake Assist 5 (ABA5) en Active Drive Assist (ADA) naar een nog hoger niveau. De vijfde generatie ABA reageert niet alleen op voertuigen, maar ook op voetgangers. Active Drive Assist stelt de Actros in staat om zelfstandig binnen de belijning van de weg te rijden. Mercedes-Benz Trucks heeft ook veel geïnvesteerd in het verlagen van het brandstofverbruik, met als voorbeeld de vernieuwde Predictive Powertrain Control waardoor een brandstofbesparing tot 5% mogelijk is. “Op deze termijn kun je nog geen harde uitspraak doen over het brandstofverbruik, maar de eerste cijfers zijn veelbelovend”, stelt Kuyvenhoven.

De nieuwe Actros van Jelle Kuyvenhoven wordt ingezet als LZV in het geconditioneerd vervoer van tomaten, met een relatief hoog treingewicht. Mercedes-Benz Trucks kon als een van de weinige merken een truck met een krachtige 15,7 liter motor met het benodigde vermogen van 630 pk leveren. Bovendien biedt de Servotwin-besturing uitkomst in de dagelijkse praktijk waarin rangeren en aandokken aan de orde van de dag is. Deze elektro-hydraulische stuurbekrachtiging zorgt voor een bijzonder soepel stuurgedrag, ook bij langzaam rijden, met een zware lading en op moeilijk begaanbaar terrein. Dankzij het Servotwin-besturingssysteem levert de Actros ook bij uiterst zware inzet een lichte, precieze besturing, een optimaal rangeervermogen en een hoge koers-stabiliteit. Bovendien beschikt de truck over een schuifschotel, waardoor het gewicht van de lading beter over de assen verdeeld kan worden.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie