| 14:13 | Arjan Olsthoorn

Oudere chauffeur verliest Code 95 na april 2020

Vanaf 1 april 2020 wordt de ‘gratis’ verkregen Code 95 van oudere chauffeurs ingetrokken. Zij krijgen dan pas weer een geldige Code 95 als ze nascholing hebben gevolgd. TLN heeft geregeld dat deze chauffeurs meer eerder gevolgde nascholing mogen meetellen.

In Nederland hoefden chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 geen nascholing te volgen om de benodigde Code 95 op hun rijbewijs bij te kunnen laten schrijven. Echter vindt de Europese Commissie dit in strijd met de regels. Nu moet Nederland onder druk van de Commissie alle ‘gratis’ verkregen Code 95-vermeldingen intrekken. Dit betekent dat er in Nederland 30.000 chauffeurs gedupeerd zijn. Waaronder 11.000 beroepschauffeurs.

Rijbewijs vernieuwen

Na 1 april 2020 krijgen chauffeurs alleen nog een geldige Code 95 op hun rijbewijs als ze een VvN (Verklaring van Nascholing) hebben. Chauffeurs die dit betreft mogen blijven rijden met de huidige code op het rijbewijs, tot dit verloopt. Ze kunnen het rijbewijs ook vervangen voor een nieuw exemplaar. Dat kan zonder medische keuring, omdat er niets aan het rijbewijs zelf verandert. Alleen de vermelding wordt gewijzigd. De einddatum hiervan wordt aangepast op basis van de ingangsdatum van de wetswijziging. Alle chauffeurs die hiermee te maken krijgen, ontvangen in de loop van de maand augustus een brief vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarin staat alle informatie die nodig is.

Regeling voor getroffen chauffeurs

Normaal gesproken mogen chauffeurs voor verlenging van hun Code 95 alleen nascholing meetellen die ze hebben gevolgd tot vijf jaar voordat hun Code 95 verloopt. Als dat bijvoorbeeld in 2023 is, mag die chauffeur alle nascholing die hij of zij volgde vanaf 2018 meetellen. TLN heeft met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een regeling getroffen. Chauffeurs wiens Code 95 nu wordt ingetrokken, mogen hun gevolgde nascholing vanaf 1 april 2015 laten meetellen. Dat vergroot de kans dat ze geen extra nascholing moeten volgen.

20 Reacties
  1. Ik ben een oudere chauffeur en heb net de nascholing afgerond, ik ben met pensioen maar werk zit nog 1 en af en toe 2 dagen per week op de vrachtwagen. Dat gaat via een uitzendbureau. Ik had hen gevraagd of ze iets konden betekenen mbt de nascholing maar kreeg alleen het adres van een opleider dus heb ik de hele cursus maar zelf betaald. Wel ongeveer 1100 euro, daar moet ik weer veel uurtjes voor trappen. Heb er wel zelf voor gekozen maar toch….. Wil nog niet achter de geraniums.

  2. Wij komen nu al veel chauffeurs te kort.Nu dit weer.Nederland buigt natuurlijk weer.Ja en Amen.
    Dit gaat een groot probleem worden.De buitenlanders pakken ons alles af.Geen code 95.Een adr kost 75 euro.Een rijbewijs 55 euro.
    Een stelletje sukkels zitten er in Den Haag.Als dit fout loopt,is het kwaad al geschied.Ik rij al meer dan vijf en veertig jaar en nu dit.
    Ik stop maar kwaad erg kwaad.

  3. Wij rijden hobbymatig vrijwillig met oude touringcars. Om dit te kunnen bekostigen wordt er wel een vergoeding gevraagd. dus commercieel zegt het ministerie.
    Weg leuke hobby of alsnog na tientallen jaren code 95 halen.
    Hoezo oudere langer mobiel houden

  4. Weten de zogenaamde “Schriftgeleerde”, economische geldverslinders, van Brussel en DenHaag, nog niet dat de chauffeurs Niet met 65 jaar met pensioen gaan??
    1 juli 1955 + 67 jaar=….
    Ik stel voor, dat de HH heren een proefwerkstukje maken mbt deze cursus code 95 en na deze cursus het opnemen tegen de ” ouwe garde” zonder code 95.
    Begin met theorie, en daarna weekje buitenland met of zonder ADR.

  5. Reeds heb ik 45 jaar ervaring als Touringcar-chauffeur, een strot ervaring dus.
    Maar nu trekken ze deze mannen van de weg af, daar gaan de ervaren chauffeurs. ALLEEN OM DAT KLOTE GELD !!!!!!

  6. Ik heb een geldig rijbewijs tot ergens in 2022 met code 95 . Waarom moet ik het omwisselen. Wie betaalt dat? Ik kan er niks aan doen dat ze de wet gaan wijzigen. Wat zijn de consequenties als je met dit rijbewijs door blijft rijden tot aan einddatum? ? Heb code 95 niet nodig. Rijd alleen hobbymatig

  7. Na ruim 42 jaar als beroepschauffeur te hebben gereden ben ik sinds april 2017 code 95 al kwijt.
    10 febr. 2015 zag ik onderstaand bericht staan en de aanvraag voor een nieuw rijbewijs moest voor 1 maart 2015 bij het CBR binnen zijn. Men kon dan nog 5 jaar vrijstelling nascholing krijgen. Het lukte mij niet om binnen twee weken gekeurd te worden. Ook de 12 uurs vrijstelling per week is gelijktijdig opgeheven.

    10-02-15 | Vrijstelling code 95 voor oudere chauffeurs vervalt
    In Europa moeten beroepschauffeurs iedere 5 jaar 35 uur nascholing volgen om het vrachtauto- (C) en/of busrijbewijs (D) beroepsmatig te mogen gebruiken. Chauffeurs met een C- en/of D-rijbewijs en geboren voor 1 juli 1955, zijn op dit moment in Nederland vrijgesteld van de nascholingsplicht. De Europese Commissie heeft Nederland opgedragen om uiterlijk per 1 juni 2015 de regelgeving aan te passen, omdat de huidige regelgeving in strijd is met de Europese Richtlijn Vakbekwaamheid. Het ministerie van Infrastructuur Milieu heeft deze aanpassing in voorbereiding.
    Klik hier en zie wat op u van toepassing is.
    Bent u geboren voor 1 juli 1955? U kunt nog zonder nascholing code 95 op uw rijbewijs krijgen door uw rijbewijs om te wisselen of te verlengen. Daarvoor heeft u de volgende mogelijkheden:
    1. Rijbewijs omwisselen Als u nog geen code 95 op uw rijbewijs heeft, dan kunt u het laten bijschrijven:
     Ga voor 1 juni naar de gemeente en vraag een vervangend rijbewijs aan.  Het vervangende rijbewijs krijgt dezelfde geldigheid als het huidige rijbewijs.  Code 95 wordt bijgeschreven en krijgt dezelfde einddatum als het rijbewijs.

  8. Heel Europa heeft voor code 95 een apart pasje nee zeggen ze in NL dat moet op je rijbewijs. Als je rijbewijs aan verlenging toe is en code 95 nog 3jaar geldig is kan je een paar jaar later alweer je rijbewijs vernieuwen en als het apart is heeft het niks met je rijbewijs te maken

  9. Komen ze weer geld tekort ?? Wat een gezeik. Oudere chauffeurs weten waar ze over praten door hun ervaringen. Alleen verkeers regels en borden is een andere zaak.
    EEN GROTE GELD KLOPPEN RIJ.

  10. Dit is een grote schande voor de Nederlandse chauffeur. TLN laat ze zoals gewoonlijk weer inde steek. dat stelletje minkukels van de commissie moet op de buitenlandse chauffeur letten die het zogenaamd hebben maar er geen zak van snappen

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie