Scania wil verkoop verdubbelen
Scania zet in op een verdubbeling van het aantal nieuwe verkochte trucks in 2020 vergeleken met nu.
“Vorig jaar leverde Scania ongeveer 61.000 nieuwe trucks af. We kunnen in 2020 wereldwijd gegroeid zijn tot 120.000 trucks”, zegt Scania-topman Martin Lundstedt.
Ook al zullen de komende jaren moeilijk blijven in Europa, Scania verwacht wel dat Europa langzaam uit het dal zal kruipen. Lundstedt: “We hebben voor de komende jaren een sterke positie in Europa opgebouwd met onze uitgebreide Euro 6 motorenlijn. Maar ook met de Streamline en het Ecolution by Scania-programma.”
Vraag naar zuinige trucks opkomende markten
“Tegelijkertijd komt er ook vanuit de opkomende markten steeds meer vraag naar efficiënter transport en dat is gunstig voor ons. We richten ons daarom op het uitbreiden van onze aanwezigheid in deze gebieden”, aldus Lundstedt.
“De afgelopen twintig jaar hebben we concepten en diensten ontwikkeld en vandaag spelen we daarin een leidende rol. Nu willen we de volumes verder opvoeren en ons dienstenpakket verder uitbreiden in de opkomende markten.”
“Onze ambitie is om het service-deel te laten groeien van 20-25 procent in de afgelopen jaren tot 25-30 procent”, zo vervolgt Lundstedt, die inmiddels ook aangeeft hoe er verder samengewerkt gaat worden met de Duitsers.
Want of ze het willen of niet, Scania is onderdeel van de Volkswagen Group – met daarin truckbouwer MAN – en Scania zal daar mee moeten samenwerken. Dat zal gebeuren in de ontwikkeling van: assen, versnellingsbakken, grondstoffen, en componenten voor hybride aandrijflijnen. In 2014 wordt bekendgemaakt wat er qua samenwerking reeds geïmplementeerd zal zijn.