low deck
| 11:34 | Robert Servaas

Rij-impressie: DAF XF (ultra) low deck

Low deck-trekkers zijn er al jaren, maar DAF gaat nog een stapje verder met een ultra low deck met een schotelhoogte van slechts 91 centimeter. We zijn benieuwd hoe dat rijdt.

Dit artikel vind je in Truckstar 13-2020

Het blijft toch een wat vreemd gezicht, die kleine wielen met ultraplatte banden onder een volwaardige trekker-opleggercombinatie. Vooral de cabine van deze DAF XF Super Space Cab lijkt zo nog groter dan hij al is. Het hoort bij het concept van de zogenaamde low deck-trekker. Een dergelijk voertuig zien we al tientallen jaren van diverse fabrikanten en is vooral een uitkomst voor transporteurs die zoveel mogelijk laadvolume nodig hebben. Door de schotelhoogte van de trekker te verlagen, past er binnen de maximale hoogte van vier meter een oplegger achter met eveneens kleinere wielen. Die heeft daardoor een binnenhoogte van drie meter en een laadvolume van zo’n honderd kuub. Zo kun je dus meer meenemen per rit. Niet zo vreemd dat je in het volumetransport dit soort combinaties steeds vaker tegenkomt.

Rondom luchtgeveerd

Zoals gezegd bestaat de low deck-trekker al even en deze heeft door de bank genomen een schotelhoogte van 96 centimeter. Dat geeft maar heel weinig speelruimte binnen de maximale toegestane hoogte van vier meter, vandaar dat DAF een chassis heeft ontwikkeld met een schotelhoogte van slechts 91 centimeter om daarmee gemakkelijker binnen de wettelijke afmetingen te blijven. Om dat te bereiken, werd voor 45-serie-banden gekozen die speciaal voor DAF door Goodyear werden ontwikkeld. Zo heeft de vooras 375/45R22.5-banden en worden op de achteras 315/45R22.5-banden gemonteerd.

Verder werd de ophanging van de achteras aangepast om die lage schotelhoogte mogelijk te maken. Ook werd er een extra platte koppelschotel gemonteerd. Wel beschikt de achteras over vierbalgs luchtvering en is ook de vooras luchtgeveerd. Niet alleen komt dat het veercomfort ten goede, maar het dient bij deze XF nog een tweede doel. Het chassis is nu zo laag dat je de boel gemakkelijk stuk zou kunnen rijden op bijvoorbeeld verkeersdrempels. Daarom kun je met een druk op de knop de luchtvering rondom in één keer op de maximale hoogte zetten. Die functie werkt echter alleen onder de 30 km/u. Daarboven zakt de XF automatisch terug in de normale rijstand.

Opletten

Verder zie je dat er maar erg weinig ruimte zit tussen de onderkant van de oplegger en het chassis van de trekker. Met het inrijden van een loskuil of bij het binnenrijden van een ferry kan dat gemakkelijk schade opleveren, omdat de oplegger de trekker raakt. Vandaar dat DAF op het chassis een extra balk heeft geplaatst om schade aan het chassis of het bordes te voorkomen.

low deck

Een extra balk op het chassis moet bescherming bieden tegen schade bij onder meer scherpe knikken, zoals in een laadkuil.

Aan het lage chassis heeft DAF nog wel kans gezien om twee brandstoftanks van in totaal 1.090 liter kwijt te kunnen. Die hangen angstig laag boven het wegdek en de uitlaatfabriek steekt daar zelfs nog onderuit. Dat betekent in de dagelijkse rijpraktijk uitkijken, zo lijkt het. Om te ervaren hoe zo’n moderne low deck-combinatie rijdt, gaan we een dag op pad met de demo van DAF. Achter de ultralage trekker hangt een oplegger met drie meter inwendige hoogte. Het geheel is geladen tot 32 ton, een gewicht dat goed past bij een volumecombinatie. Topvermogens zijn dus niet nodig, vandaar ook dat deze XF beschikt over de MX13-motor met 430 pk.

 

Door de lage stand stap je nog iets gemakkelijker in, maar eenmaal aan boord is dit gewoon de ruime Super Space Cab die we al jaren kennen. Met de bruintinten in het interieur is het een aangename plek om te verblijven, terwijl een goede zitpositie achter het stuur snel is gevonden. Wegrijden gaat al even gemakkelijk en de automatische versnellingsbak, een ZF TraXon, schakelt soepel door de verzetten. Je voelt in eigenlijk niets dat je onderweg bent met een low deck-trekker. Eenmaal op de snelweg wordt dat gevoel alleen maar sterker. Misschien dat deze XF door die heel lage banden iets nerveuzer is in het stuur, maar het verschil met een normale XF is minimaal. Knap gedaan.

Toeristische route

Vanuit Eindhoven zetten we koers naar Maastricht, waarna we via de A76 en de N281 diep Limburg in duiken. Op de diverse heuvels die we tegenkomen, blijkt de 430 pk sterke XF prima zijn mannetje te staan. Zonder al te veel moeite komt de 32 ton zware combinatie boven en ook afdalend blijft alles keurig in het spoor en houdt de retarder de gekozen snelheid vast. Inmiddels hebben we de grote wegen achter ons gelaten en gaat het binnendoor naar Wittem. De wegen in de omgeving zijn mooi, waardoor je al snel vergeet met een bijzondere vrachtwagen op pad te zijn. Hooguit voel je door de platte banden korte oneffenheden wat sterker doorkomen, maar op deze route is er nauwelijks iets te merken van dat lage chassis. Ook een drempel hier en daar wordt zonder moeite genomen.

Terug richting Eindhoven gaat het via een toeristische route over Slenaken. Het is een mooie, glooiende weg door de bossen, met zelfs een paar haarspeldbochten, die eigenlijk geen enkel probleem opleveren. De besturing is even stevig als in elke andere XF, waardoor je goed voelt wat er onder je gebeurt en de XF ook mooi kunt plaatsen. De uitdaging wordt nu voornamelijk gevormd door de vele fietsers, die wat vreemd opkijken van die grote DAF hier. Het laatste stuk terug via de snelweg is hierna gewoon ontspannen. Duidelijk is wel dat de low deck dezelfde goede rijeigenschappen heeft als een normale XF en dat je nauwelijks erg hebt in die geringe bodemspeling. Wel kunnen we ons voorstellen dat het bij flinke drempels en diepe losplekken toch even opletten is. Daarvoor heeft hij dan weer luchtvering rondom.

Tekst en foto’s: Robert Servaas

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie