hybride sondeertruck
| 08:30 | Arjan Olsthoorn

BAM neemt ’s werelds eerste hybride sondeertruck in gebruik

BAM Infra Nederland heeft een primeur: de eerste hybride sondeertruck ter wereld. Het bedrijf meldt met de inzet van de hybride sondeerwagen zo’n 34.000 kilogram CO₂ per jaar te besparen.

BAM Infra Nederland heeft de firma A.P. van den Berg, gespecialiseerd in hoogwaardige sondeerapparaten, gevraagd met een oplossing te komen om de nieuwe sondeertruck zo duurzaam mogelijk te maken.

Nieuwe generatie

De oplossing is een hybride variant. De zware 4×4 vrachtwagen verplaatst zich over de weg met een schone dieselmotor die aan de hoogste emissie-eisen voldoet. Op locatie wordt hij elektrisch aangedreven om bodemonderzoek uit te voeren zonder uitstoot van schadelijke stoffen als CO₂ en stikstof. De nieuwe generatie sondeerwagen kan dankzij het accupakket circa negen uur werken. En de accu laadt op in circa vier tot zes uur. Ten opzichte van de oorspronkelijke sondeerwagen scheelt het ongeveer 50 liter brandstof per dag.

Sander den Blanken, directeur BAM Infraconsult: “We zijn er trots op dat we met deze gezamenlijke, innovatieve ontwikkeling een nieuwe impuls geven aan het emissieloos bouwen in Nederland. We willen hiermee onze strategische partners inspireren hierin mee te doen en onze opdrachtgevers verleiden de lat hoger te leggen wat betreft emissieloos bouwen en de waarde van duurzaamheid in tenders te verhogen. De urgentie is hoog en we zullen met elkaar moeten versnellen om de doelstellingen te bereiken.”

Duurzaam materieel

Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, moeten we duurzamer leven. Samen met opdrachtgevers en partners wil BAM Infra Nederland duurzaamheidsdoelstellingen realiseren door innovatieve oplossingen te bieden. Zo investeert zij in de verduurzaming van haar materieel, passend bij de Malieveldverklaring die BAM eind 2019 heeft getekend. Naast HVO brandstof voor al haar asfaltmaterieel en de elektrische wals heeft BAM Infra Nederland dus nu een nieuwkomer: de hybride sondeertruck. Een tweede truck volgt naar verwachting begin 2022. Ook kijkt het bedrijf naar bijvoorbeeld de toepassing van waterstof om op termijn emissieloze asfaltverwerkingsploegen te hebben rijden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

4 Reacties
  1. @ Kees Slinger,

    Een sondeertruck wordt gebruikt om o.a. sonderingen uit te voeren.
    Deze wagen is uitgerust met tracks (rupsbanden) om ook in minder begaanbare terreinen de werkzaamheden uit te voeren. (de sondeertruck weegt circa 22 ton)

    Even in het kort uitleg van sonderen:
    Sonderen, het uitvoeren van een sondering, als begrip uit de grondmechanica is het bepalen van het draagvermogen van de grond door een staaf met kegelvormige punt met een tophoek van 60°, de sondeerconus, in de grond te drukken en daarbij de mechanische weerstand van de grond te meten. Voornamelijk toegepast voor funderingsadvies en civiele techniek.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie