Zondagmorgen: koffie en een eitje
| 09:56 | Truckstar Redactie

Puzzelen tot ’s avonds laat

In totaal bivakkeren dit weekend ruim tweeduizend trucks op het TT-circuit in Assen. 1.700 daarvan worden zorgvuldig ingeparkeerd langs de baan.

Het lijkt eenvoudig: zet 1.700 vrachtwagens langs de baan van het TT-circuit en je hebt een groot chauffeursfeest. Maar het parkeren van al die vrachtwagens zou een grote chaos worden als we daarbij niet de hulp kregen van talloze vrijwilligers van chauffeursverenigingen. Zij zorgden er op vrijdagavond weer voor dat het chauffeursdorp dat het TT-circuit dit weekend is binnen no-time gestalte kreeg.

Trouwe vrijwilligers

Eén van de vrijwilligers die al jaren meedraait in de ploeg is Henk Been; eigenrijder en tevens voorzitter van de Nienoordtruckers uit Leek. Deze Friese club helpt mee met een delegatie van ongeveer 25 man. Henk: “We zijn hier vanuit de club aanwezig met zo’n 80 vrachtwagens. Officieel hoeven we maar 25 man in te zetten bij het inparkeren, maar ook de anderen helpen graag een handje mee.” 

 

Puzzelen tot 's avonds laat

Voorzitters ontmoeten elkaar: Henk Been (l) en Sjef Kuijpers (r) bijgestaan door Niels en Daisy.

Geöliede machine

De Friese inparkeerders worden op hun beurt verzorgd door de voorzitter van een andere chauffeursvereniging. Sjef Kuijpers van Truck Drivers Brabant schenkt al negen jaar koffie en brengt een broodje.  Voorheen deed hij dat met zijn vrouw maar zij kan er vanwege ziekte dit jaar niet bij zijn. Daisy, vrouw van één van de clubleden helpt hem daarom. Sjef: “Ongeveer tien jaar geleden liet de koffievoorziening te wensen over. Toen hebben mijn vrouw en ik dat opgepakt. We zorgen ervoor dat de vrijwilligersploeg zijn werk kan doen als een geöliede machine.”

Puzzelen tot 's avonds laat

Marco Zonder dirigeert een flinke vierasser op zijn plek

Even verderop treffen we Marco Zonder van TCO (Truckers Club Oost). Samen met ongeveer dertig andere chauffeurs van de Twentse vereniging zorgt hij voor het inparkeren op een ander gedeelte van het circuit. Het neerzetten gaat soepel maar de trucks komen volgens Marco wel wat trager binnen dan voorgaande jaren. “Ik denk dat dit te maken heeft met de nieuwe toegangsweg naar het circuit. Die is korter maar kent ook een paar rotondes waardoor het verkeer wordt afgeremd. Ook schijnt het bij het ophalen van de kaarten wat op te stropen.” Dat en de regen mogen de pret niet drukken: Marco en zijn collega’s zijn met plezier aan het werk en hebben een mooi vooruitzicht. In hun eigen ‘dorpje’ heeft de club een zelfgemaakte hot-tub staan. “Daar klimmen we straks mooi in en vervolgens bouwen we met z’n allen een mooi feest!” 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht 

Puzzelen tot ’s avonds laat
Het lijkt eenvoudig: zet 1.700 vrachtwagens 
langs de baan van het TT-circuit en je hebt 
een groot chauffeursfeest. Maar het parkeren 
van al die vrachtwagens zou een grote chaos 
worden als we daarbij niet de hulp kregen 
van talloze vrijwilligers van 
chauffeursverenigingen. Zij zorgden er 
op vrijdagavond weer voor dat het chauffeursdorp 
Eén van deze is Henk Been; eigenrijder en 
tevens voorzitter van de Nienoordtruckers 
uit Leek. We t 
Even verderop treffen we Marco Zonder van 
TCO (Truckers Club Oost). Samen met ongeveer 
dertig andere chauffeurs van de Twentse 
vereniging zorgt hij voor een soepele gang 
van zaken bij het inparkeren op een 
aangewezen gedeelte van het circuit. Het 
neerzetten gaat soepel maar de trucks komen 
volgens Marco wel wat trager binnen dan 
voorgaande jaren. “Ik denk dat dit te maken 
heeft met de nieuwe toegangsweg naar het 
circuit. Die is korter maar kent ook een 
paar rotondes waardoor het verkeer wordt 
afgeremd. Ook schijnt het bij het ophalen 
van de kaarten wat op te stropen.” Dat en de 
regen mogen de pret niet drukken: Marco en 
zijn collega’s zijn met plezier aan het werk 
en hebben een mooi vooruitzicht. “Straks 
bouwen we met z’n allen een mooi feestje.” 
Ook de   
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie