Praktijktest Volvo FE 320 Euro5
| 19:03 | Truckstar Redactie

Praktijktest Volvo FE 320 Euro5

Hier staat een stoer Volvo truckje!

Met de nieuwe lichte Volvo trucks uit de FL en FE serie heeft dit Zweedse merk het programma mooi compleet. Heel bijzonder is dat het merk met deze twee trucks voor het eerst in de geschiedenis Volvo trucks aanbied waar vrijwel geen Volvo techniek in zit.

Als je de blauwe FE vanaf de zijkant bekijkt is het even onwennig. Is dat nou een Renault Premium of een Volvo, maar als je het front ziet is er geen twijfel mogelijk. Hier staat een stoer Volvo truckje. Ook in het interieur is het onmiskenbaar een Volvo truck, al doet de deur met het extra ruitje aan de rechterkant wel weer heel erg aan Renault denken. De FE serie vult het gat tussen de Volvo FL en de FM series op, en de door ons gereden 18 tonner met 320 pk is het topmodel uit de FE reeks. In feite zit hier een gedeeltelijke overlap met de lichtste FM. Die is namelijk ook leverbaar als 18 tonner met 300 Pk, maar dan met een hoger koppel. Toch is de FE een prima alternatief. Hij is niet alleen 800 kilo lichter dan de FM, maar ook nog eens ruim tienduizend euro goedkoper in een vergelijkbare uitvoering!

Deutz
De FE serie bestaat uit een aantal componenten die door verschillende fabrikanten worden aangeleverd. Zo komt de Renault Premium Distributie cabine rechtstreeks uit Frankrijk De motoren worden in Duitsland gebouwd door Deutz, terwijl de versnellingsbak afkomstig is van het eveneens Duitse ZF. Uit deze componenten wordt in Gent de FE geconstrueerd en daarmee ontstaat er dan toch een echte Volvo truck. De ontwerpers hebben ontzettend hun best gedaan om de Volvo identiteit op de cabine te drukken en daar zijn ze uitstekend in geslaagd. Alleen jammer dat ze niet de moeite hebben genomen om een eigen zonneklep te ontwerpen. Een exemplaar met de vormgeving zoals die op de FH en FM zou hem uitstekend staan en daarmee zou het nog meer een Volvo worden.

Handbak
De FE werd vorig jaar geïntroduceerd, op het moment dat er nog geen geautomatiseerde versnellingsbak leverbaar was. Welnu, een jaar later is die er nog niet en dat is toch raar. Zeker in dit segment is een bak die de chauffeur het schakelen uit handen neemt een veel gevraagde optie. Voor wie echt niet zelf wil schakelen levert Volvo een Allison volautomaat, maar dat is eigenlijk alleen een alternatief voor een vuilniswagen of voor de brandweer. Het is dan ook de vraag wat er in de toekomst wordt aangeboden. Volvo zou kunnen kiezen voor de uitstekende As-Tronic ‘Light’ die ook bij andere merken verkrijgbaar is maar het zou ook zomaar kunnen dat er gewerkt wordt aan een lichte versie van de onvolprezen eigen ‘I-Shift’ versnellingsbak. Hoe dan ook, op dit moment moet je nog gewoon zelf schakelen en koppelen. In ons testexemplaar staat een stapelbak met acht gangen plus een kruipversnelling en daarbij liggen de stappen zodanig dat er in stadsverkeer veelvuldig tussen de hoge- en lage groep geschakeld moet worden. Dat is lastig en voor dit stadswerk zou een zesbak misschien een betere keuze zijn. Iets anders is de toegepaste techniek. Volvo gebruikt geen stangensysteem, dat heeft als voordeel dat de cabinevloer geen gat heeft voor de pook. Ondanks dat het scheelt in herrie en tocht, heeft het gekozen systeem met bowdenkabels niet onze voorkeur. Het schakelt wat harkerig, iets wat vorig jaar bij de presentatie in Zweden ook al opviel. Toen verzekerden de begeleiders ons nog dat dit een typisch pre-productie kwaaltje betrof wat met wat fine-tuning op te lossen zou zijn, dat is kennelijk nog niet gelukt.

Twee-traps
De zes cilinder maakt een wat typische ‘twee-traps’ geluid bij het wegrijden. Zodra er vermogen gevraagd wordt verandert het geluid opvallend, dat komt doordat de voorinspuiting op dat moment stopt in verband met de milieu eisen. Storend is het niet, de geluidsisolatie is dermate goed dat het niet echt opvalt. Een blik op de prijslijst leert echter dat dit exemplaar voorzien is van extra isolatie. Buiten de auto hoor je het wel heel duidelijk. De FE trekt met zijn dikke 320 pk krachtbron lekker weg met zijn totaalgewicht van 18 ton. Het is dan ook een stevige motor voor een dergelijk voertuig. Toch is dit een voertuig waar we wel een plek voor weten. Zoals in de distributie. ’s Avonds met een stevige aanhangwagen naar het distributiecentrum, dat levert voor deze Volvo ook beslist geen problemen op in het vlakke Nederland. De 320 pk uitvoering is het topmodel van de FE serie en we hebben hem zelfs al zien rijden als trekker. Dat kan natuurlijk ook, op die manier heb je een mooie lichte trekker.

Praktijktest Volvo FE 320 Euro5

Ruitje
Het interieur is lekker ruim dankzij de slaapcabine, al zullen lange chauffeurs wat ruimte te kort komen. De chauffeursstoel staat in de achterste stand klem tegen het bed en daar zouden best een paar centimeters bij kunnen. Verder is Volvo er uitstekend in geslaagd om er een Volvo sfeertje aan te geven. Om dat te ondersteunen verschijnt er een groot Volvo logo op de display als je de motor start. Je zou je eens kunnen vergissen tenslotte. Het ruitje in de deur aan de rechterkant, zoals eerder geschreven typisch Renault, geeft enorm veel extra zicht naast het voertuig zoals blijkt uit onze dodehoekmeting. Wanneer we door de bovenste, standaard ruit naar rechts kijken dan kruist de blik pas na 562 centimeter het asfalt. Binnen die afstand zie je niks direct, alleen via de spiegels is dat gebied te overzien. Dankzij het extra ruitje vermindert die afstand tot 146 centimeter en dat is nogal een verschil! Vooral in de drukke binnenstad met kinderen, fietsers en verkeersmeubilair kan dit het verschil zijn tussen schade rijden of niet. Het ruitje maakt overigens deel uit van het zogenaamde ‘distributie pakket’ waarvan je bij de prijslijst de complete inhoud kunt zien.
 
Conclusie
De instap, de zit achter het stuur en het zicht rondom zijn uitstekend. Alles zit daar waar je het verwacht en de FE is zelfs uitgerust met een ‘hill holder.’ Dat is een functie die de remmen vasthoudt als je bergop weg moet rijden. Een hellingproef hulpje als het ware. De stoelen zijn wat vlak en geven onvoldoende zijdelingse steun naar onze smaak. Verder is het gewoon een lekker voertuig om mee te rijden. De vering is uitstekend en het weggedrag is keurig en voorspelbaar. Bovendien ziet de FE er zeker in de fraaie blauwe metallic lak er gewoon ontzettend goed uit. Kortom, afgezien van wat opmerkingen over het schakelen een erg fijn voertuig.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie