Praktijktest Scania R500 Euro5
| 09:15 | Truckstar Redactie

Praktijktest Scania R500 Euro5

In deze test het ‘instapmodelletje’ van de V8 modellen, de R500 met de Highline cabine.

Het is de droom van menig chauffeur, zo’n vette Scania V8 onder de cabine. In deze test het ‘instapmodelletje’ van de V8 modellen, de R500 met de Highline cabine. Een mooie, krachtige machine die gebruik maakt van SCR om de Euro5 emissienormen te halen.

Jazeker, hij klinkt nog steeds indrukwekkend bij het wegtrekken maar de echte fanaten die met open pijpen rijden kunnen er nog maar weinig eer aan behalen. Met die SCR installatie is de kenmerkende V8 brul ook verdwenen. Natuurlijk kun je de hele chemische fabriek van de uitlaat afkoppelen maar daarmee pleeg je wel meteen een milieudelict. De motor braakt zonder de SCR installatie namelijk gewoon uitlaatgassen volgens de Euro 0 norm uit en dat kan niet de bedoeling zijn. Nee, onze test-Scania is eigenlijk een vertegenwoordiger van Het Nieuwe Rijden: Comfortabel, stil en uiterst vlot zijn de steekwoorden. Daarnaast wordt de chauffeur wat betreft de rijeigenschappen van deze R500 behoorlijk in de watten gelegd. De CR19H Highline cabine mag dan lager zijn dan de Topline, je hebt als chauffeur toch meer dan voldoende bewegingsvrijheid. De kastjes boven de voorruit zijn voortaan standaard afgesloten met klepjes en dat is een belangrijke verbetering. De klepjes zijn voorzien van degelijk hang- en sluitwerk en het geheel ziet er fraai uit. Er ontstaat nu een rand aan de onderkant van de deurtjes die vraagt om een streepje gekleurde LEDjes. Je kunt daarmee een prachtige indirecte sfeerverlichting aanbrengen in het verder wat saaie interieur. Saai ja, want de dashboardpartij is nou niet meer dat je zegt modern te noemen. Over de wat goedkoop ogende harde kunststoffen hadden we het al eerder en donkere kleuren overheersen nog steeds in de Scania. Het hele bovenste deel van het interieur is uitgevoerd in een soort nicotine-geel, reuze handig als je rookt. Dat dan weer wel!

Praktijktest Scania R500 Euro5

Genieten
Nieuw is de zonwering voor de zijruiten, het rolsysteem heeft een hoog caravan gehalte en lijkt ons niet echt chauffeursbestendig. Gelukkig blijkt het slechts een lokaal initiatief van een dealer ergens in het buitenland te zijn. Niet leverbaar in Nederland dus en wat ons betreft mag dat zo blijven ook. In de slaapcabine treffen we het standaard onderbed aan. Inderdaad, nog steeds met losse delen en schuiflades waarmee het omgebouwd kan worden tot een redelijk formaat bed. Toelichting! Nieuw is dat Scania tegenwoordig tegen meerprijs ook een dikkere matras kan leveren. Onder het bed vinden we de koelkast met vriesvak. Je kunt kiezen, of meer koelruimte of een vriesvakje. Eenmaal op weg blijft het erg rustig in de cabine, zelfs als de V8 vol aan de bak moet. Als je op zo’n moment de dubbele thermopane zijruit een stukje opent dan hoor je gelukkig toch nog de kenmerkende V8 brom. De zit achter het stuur is meer dan prima mede dankzij de vele instelmogelijkheden van het stuurwiel en de chauffeursstoel. Een punt van kritiek is er wel voor de plaats van de knoppen op het stuurwiel. De toetsen voor het afregelen van een aantal belangrijke functies zitten aan de onderkant van het stuurwiel, die van de audio en dergelijke op de twee bovenste spijlen, het zou logischer zijn als dat omgedraaid zou worden uit oogpunt van ergonomie en veiligheid. Toch, als je eenmaal je draai hebt gevonden in de R500 is het genieten geblazen. Op het dashboard bevindt zich een keurige lcd display met alle informatie die je maar wilt, tot aan de aslasten toe. Daarnaast is er de grote Interactor 600 computer die alles registreert. Je kunt hem instellen als verlengstuk van je dashboard maar je kunt er ook dvd’tjes op afspelen. Dat laatste is trouwens alleen mogelijk als de Scania stilstaat. Ook de op het testvoertuig aanwezige dodehoekcamera is erop aangesloten.

ACC
De optielijst is lang. Wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat we met een hele mooie en complete Scania rijden. Full options dus! We hadden het al eerder over de Interactor 600 boordcomputer gehad, maar er is veel meer elektronica aan boord. Neem de ACC en de LDW. De eerste afkorting staat voor Adaptive Cruise Control. Deze voorziening viel bij onze gastchauffeurs in goede aarde, nadat we hadden uitgelegd hoe het werkt. De ACC helpt de chauffeur bij het houden van een van te voren in te stellen afstand tot de voorganger. Die afstand is instelbaar van 20 tot 70 meter. De ACC reageert onmiddellijk als de afstand tot de voorganger wordt verkleind. Het gas gaat eraf en er wordt bijgeremd. Als het moet met behulp van de retarder helemaal tot stilstand. Een signaal geeft aan dat er wordt ingegrepen. Ook op de vlotte jongens die snijdend in en uitvoegen wordt gereageerd. Maar de chauffeur moet in zo’n geval bij de pinken blijven omdat de ACC dan ook wel eens ingrijpt als het niet echt zinvol is. Een krap invoegende, remmende personenwagen die vervolgens gaat uitvoegen kan het systeem foppen. De truck remt dan ook af en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Naast dit ACC is er ook nog het inmiddels bekende Lane Departure System, oftewel het ‘blijf binnen de lijntjes’ systeem. Niet iedereen kan met dit al langer bestaand systeem leven, maar op lange ritten houdt het de chauffeur waakzaam en scherp. Zeker als je zo weinig te schakelen hebt als in deze Scania R500. Een ander veiligheidssysteem in de R500 is het alcoholslot. Je kunt er je eigen blaasproef mee doen en veel ellende voorkomen. Want drank maakt niet alleen meer kapot dan je denkt het kan je ook je baan als chauffeur kosten. Je blaast dus in het apparaat en aan het eind inhaleer je even. Dat laatste is om te voorkomen dat slimme jongens even de luchtspuit op het apparaat zetten. Als de analyse gereed is en het promillage klopt, kun je de Scania starten. Is de uitslag negatief dan zul je dan al naar gelang de hoogte van het promillage nog even rust moeten gaan maken.

Koppeling…
De Scania GRS900R 12+2 versnellingsbak met geïntegreerde retarder wordt aangestuurd door de Opticruise. De bak schakelt soepel en neemt mooi op. De R500 beschikt naast de retarder over een motorrem met een vermogen van 304 kW bij 2400 tpm. De bak lijkt goed afgestemd op de Scania DC16 06 500 pk 16 liter motor. In de Ardennen is het motorvermogen uiterst welkom op het vals plat en de echte heuvels en dalen. Ook dan blijkt dat je heel lang op de Opticruise kan blijven rijden zonder in te grijpen. Maar aangezien ogen sneller waarnemen dan de Opticruise, moet je soms even bijregelen en met een halve of hele stap ingrijpen. Een tikje tegen de hendel aan de rechterzijde van de stuurkolom is voldoende en dan zal de Opticruise de zaak weer overnemen. Het enorme verschil met het vlakke deel van onze testroute is ook de rust die er heerst richting Luik. Van Asten tot Maastricht is het vooral voor en in Maastricht een doffe ellende met veel remmen en bijna stationair voortkruipen. Maar ook dan is die Opticruise een aangename gewaarwording. Natuurlijk moet je af en toe even gas geven, maar laat het pedaal los en de Opticruise regelt de rest. Bij het rijden op een bergachtig traject waar je soms moet inhalen verdient het aanbeveling de ACC en LDW  uit te schakelen. Dan moet je zelf aan de bak en beide voorzieningen hebben dan even geen zin. Remmen is een makkie dankzij EBS en rondom schijfremmen met ABS. Maar echt afremmen hoef je niet vaak, dankzij de retarder en de motorrem. Wennen is en blijft toch altijd weer het ontkoppelen bij stilstand, want je hebt na enige tijd het idee dat je met een volautomaat op pad bent.

AdBlue
We rijden dus met een R500 Euro5 met een AdBlue installatie en SCR katalysator en dat staat weer voor een Selective Catalityc Reduction. Maar als de voortekenen niet bedriegen zal ook Scania in de nabije toekomst mooi weer overgaan op EGR, uitlaatgasrecirculatie, wat ze van meet af aan als beste systeem hebben gepropageerd. Euro 5 dus zonder AdBlue. Waarschijnlijk op de RAI straks in oktober. Het is alsof de oliemaatschappijen daar ook op inzetten want AdBlue is onderweg maar zeer beperkt verkrijgbaar. Zelfs bij de Shell bij Nobis in Asten waar toch honderden trucks per dag tanken, troffen we het goedje niet aan. Gelukkig heeft onze begeleider van Scania hier op gerekend door een paar jerrycans mee te nemen. Onderweg op de testroute blijkt voor de zoveelste keer waarom de Scania toch nog steeds de favoriet is van een grote schare chauffeurs. De zit achter het extreem verstelbare stuurwiel blijft uniek en zo’n R stuurt gewoon superstrak. Ook de vering is nu helemaal bij de tijd en dat maakt de R500 een ontzettend fijn rij-ijzer. Bij terugkomst vullen we de tanks om vervolgens aan het rekenen te slaan. Eigenlijk is het ongelofelijk wat de R500 presteert op de zware testroute.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie