smart tacho 2
| 11:44 | Arjan Olsthoorn

Nieuwe smart tacho 2 vanaf augustus 2023 verplicht

De technische specificaties van smart tacho 2 zijn onlangs gepubliceerd. Daarin is bepaald dat vanaf 21 augustus 2023 de smart tacho 2 verplicht wordt op nieuw geregistreerde voertuigen.

Voor bestaande voertuigen die internationaal transport verrichten geldt een retrofitplicht, dat wil zeggen dat zij vanaf een bepaalde datum ook de nieuwste versie smart tacho moeten hebben. Dat meldt TLN.

Verbeterde bediening

Voor voertuigen met een analoge en digitale tachograaf is die datum uiterlijk 31 december 2024 voor voertuigen met een smart tacho 1 is het uiterlijk 21 augustus 2025. TLN heeft in samenwerking met onder andere tachograaf- en truckfabrikanten diverse voorstellen gedaan om het bedienen van de tachograaf sterk te verbeteren/vergemakkelijken. Zo komen er meer mogelijkheden om bijvoorbeeld de smartphone en het dashboard te koppelen met de tachograaf. Dit alles zal het gebruiksgemak en de zichtbaarheid van de tachograaf enorm verbeteren waardoor veel onnodige bedieningsfouten voorkomen kunnen worden.

Wat is er anders in smart tacho 2?

De tachograaf zal in de toekomst niet alleen gebruikt worden voor de handhaving van de rij- rusttijden. Maar ook voor de handhaving van cabotage en posting (detachering). Om die reden zal de smart tacho 2 een aantal nieuwe functionaliteiten bevatten. Daarnaast zal een aantal extra beveiligingsaspecten worden toegevoegd en kan de controleur meer informatie via de DSRC op korte afstand uitlezen.

De smart tacho 2 heeft in vergelijking met de smart tacho 1 de volgende extra functionaliteiten:

  • De grenspassages worden automatisch geregistreerd (nb vanaf 2 februari 2022 tot het moment dat de smart tacho2 in het voertuig zit, moet dit handmatig gebeuren)
  • Een nieuwe functie om het laden/lossen van het voertuig te registreren
  • Bij het selecteren van de nieuwe functie laden/lossen volgt automatisch de registratie van de positie van het voertuig
  • Bij de selectie van begin en einde land zal automatisch het land weergegeven worden waar het voertuig zich bevindt.
  • Extra beveiliging van het GNSS signaal
  • Er is een extra bewegingssignaal aanwezig
  • De DSRC gegevens worden uitgebreid met de maximale rijtijd, die dus op afstand uitgelezen zal kunnen worden.
2 Reacties
  1. Gewoon triest dat middels deze nieuwe tachograaf wij als chauffeur de meest gecontroleerde werknemer zijn van de EU. Ook zijn de boetes die worden gegeven buiten proporties en wat ik vernomen heb wordt de periode waarin wij nog gestraft kunnen worden word uitgebreid van 30 dagen naar 3 maanden.
    Geen enkele werknemer in welke bedrijfstak heeft dit en vind het belachelijk dat werkgever en bonden daar in mee gaan.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie