*

| 10:22 | Jasper Egberts

Truckstar 07/2018

Gek is dat: lijkt het net of er voorlopig geen zwaardere elektrische trucks komen, kondigt de ene na de andere fabrikant er eentje (of twee) aan. Mooi is natuurlijk Neerlands trots, de vrucht van een nauwe samenwerking tussen VDL – onder meer bekend van de bussen – en DAF: de CF Electric. Iets meer naar het noorden introduceerde Volvo zijn tweede elektrische truck binnen een paar weken, te weten de FE Electric. En ja, allebei zijn ze productierijp – al gaan AH en Jumbo eerst een jaartje proefrijden met de CF Electric. Op het moment van schrijven kondigt Daimler bovendien de elektrische Freightliner Cascadia aan, maar die komt pas in 2021 op de Amerikaanse markt. Nog even wachten dus. Uiteindelijk zal elektrisch rijden toch wel de norm worden voor trucks die de stad in moeten. Alleen is nog niet duidelijk welke kant we precies op gaan omdat elke gemeente zijn eigen plannetjes trekt.
Hierover en over nog veel andere onderwerpen lees je alles in Truckstar nummer 7, die nu in de winkel ligt. Uiteraard is Truckstar ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt niets missen, word dan abonnee – dat is altijd goed voor je.


Vijf is wel genoeg

Wilco Snelting doet het goed als eigen rijder. Inmiddels staan er vijf trucks op zijn erf. Dat vindt hij wel genoeg, want als er meer komen, kan hij niet zelf blijven rijden. En dat doet hij juist zo graag met zijn Scania S500. Naar Duitsland, bijvoorbeeld.


Volwassen nieuwkomer

Deze keer stuurden we de nieuwe Scania G 410 over onze testroute door de Ardennen. Al gauw bleek dat hij het in elk opzicht verrassend goed doet. Bovendien kom je als chauffeur niets tekort in deze auto voor de middellange afstand.



Jacht op de chauffeur

Het tekort aan (goede) chauffeurs is nijpend, maar meer betalen is niet zo simpel: dat laat de cao niet toe. Gelukkig zijn er nog wel een paar andere foefjes om mensen te trekken – desnoods bij een ander bedrijf vandaan – en dan vast te houden.


Nordberghs tiende

Nordbergh heeft al een hele verzameling mooie trucks en daar heeft hij kort geleden nog een fraaie Scania 143M torpedo aan toegevoegd. De achtcilinder begon zijn werkzame leven ergens in het midden van de jaren ‘90 bij Kolbach uit Nieuwwaal.


Zeldzame kruising

Toen Hanomag, Henschel en Mercedes fuseerden, verscheen er een tussenmodel dat chauffeurs de ‘Nepster’ noemden. Toch was de Hanomag-Henschel F130 lang geen verkeerde truck. Piet van den Dool is de enige in Nederland die er nu nog een heeft.


Tussen stuur en linnengoed

Niet alle zij-instromers die chauffeur worden, blijven ook echt achter het grote stuur zitten. Chris Meijer wel: die voelt zich helemaal op zijn plek. Overigens is zijn taak veel breder, want hij is tegelijkertijd servicemedewerker bij een linnengoedbedrijf.