Meer spitsstroken in Engeland
| 11:02 | Robert Servaas

Geen Brexit-deal, wat nu?

Gisteren werd door het Britse Lagerhuis de Brexit-deal weggestemd met een verpletterende uitslag van 202 stemmen voor en 432 tegen. De grote vraag is wat er nu gaat gebeuren. Dat weet eigenlijk niemand wat de onzekerheid omtrent de Brexit nog laat voortduren. Premier May heeft tot 21 januari de tijd om met plan B te komen. Wat dat inhoudt, is eveneens onduidelijk maar de verwachting is dat May in Brussel gaat horen of er nog rek in de overeenkomst zit.

Het massale nee betekent overigens niet dat de gevreesde harde Brexit nu een feit is, want een grote meerderheid in het parlement is daar geen voorstander van. Ondertussen raadt werkgeversorganisatie TLN transportondernemers aan zich wel voor te bereiden op een no-deal-secenario. Dat betekent volgens TLN rekening houden met lange wachtrijen voor terminals, overvolle parkeerplaatsen en mogelijk zelfs een tekort aan vergunningen. ​”Dramatisch”, zegt Elmer de Bruin, Brexit-specialist van Transport en Logistiek Nederland. “De Britten snijden hiermee allereerst zichzelf in de vingers, maar ook hun belangrijkste handelspartners: de rest van Europa.” De Nederlandse transport- en logistieksector krijgt volgens De Bruin met grote problemen te maken, bij een no deal.
De Bruin: “Onze sector merkt de negatieve effecten van een harde grens misschien wel het meest. We doen er in Nederland alles aan om lange wachttijden te voorkomen, om tekorten aan transportvergunningen op te vangen. Maar de kans dat er toch uren voor de grens gewacht moet worden, is groot. We zijn afhankelijk van de hele keten en als een paar vrachtauto’s hun papieren niet op orde hebben, staat de boel bij de ferryterminal stil. En als de vraag naar vergunningen het aanbod overstijgt, en die kans is echt aanwezig, loopt de industrie het gevaar dat producten niet vervoerd kunnen worden.”

Voor ondernemers in transport en logistiek is het nu meer dan ooit zaak zich goed voor te bereiden op een no deal-Brexit. De tijd dringt, want met het verwerpen van de deal is ook de transitieperiode, waarin werd vastgelegd dat tot eind 2020 alles bij het oude zou blijven, verworpen. TLN raadt ondernemers aan de TLN-website goed in de gaten te houden, zich aan te melden bij Portbase en zich bij NIWO te melden als VK-vervoerder, om überhaupt in aanmerking te kunnen komen voor de benodigde CEMT-vergunningen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie