| 12:27 | Robert Servaas

Eerste elektrische bouwtruck aan de slag bij KWS

De eerste elektrische vrachtwagen in de bouw is een feit. KWS heeft de elektrische vrachtwagen inclusief elektrische kraan samen met transportpartner Vrijbloed Transport ontwikkeld. De truck bestaat uit een losse trekker en een oplegger met elektrische kraan. De actieradius met een opgeladen accu en inclusief oplegger is naar verwachting 150 kilometer. Op het moment dat de vrachtwagen definitief is goedgekeurd om de weg op te mogen en wordt ingezet op projecten, moet de praktijk uitwijzen wat de prestaties van de elektrische vrachtwagen precies zijn onder verschillende omstandigheden.

“Als marktleider in de wegenbouw wil KWS deze stap nu zetten. We moeten onze verantwoordelijkheid nemen en het gebruik van fossiele brandstoffen alsook de uitstoot van CO₂ terugdringen. We zijn trots dat we de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw samen met Vrijbloed hebben gerealiseerd en hopen dat er snel meer volgen”, aldus Rolf Mars, directeur van KWS.


KWS gaat de truck voor opdrachtgevers als Schiphol en de gemeente Amsterdam inzetten voor het afvoeren, verplaatsen en aanvoeren van bulkgoederen en materialen zoals zand en stenen. De oplegger met elektrische kraan is volledig in Nederland ontworpen en gebouwd in samenwerking met meerdere leveranciers. De vrachtwagen is in Duitsland omgebouwd en bevatte oorspronkelijk een dieselmotor. Wierda Hybrid heeft in opdracht van Vrijbloed en KWS de samenstelling geassembleerd. De ontwikkeling van de gehele elektrische combinatie was een project van 1,5 jaar. “Eén van de uitdagingen was de ruimte die de accu’s innemen ten opzichte van een dieseltank en de bijbehorende verdeling van de aslasten. Een reguliere vrachtwagen heeft te weinig ruimte aan het chassis om voldoende accu’s te monteren. Door inzet van de gezamenlijke kennis, is het ons gelukt”, aldus Mathijs Vrijbloed van Vrijbloed Transport.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie