*

| 18:00 | Robert Servaas

Eerste vijfassige Scania zwaar transporttrekker afgeleverd

Te Kloeze-Bruyl uit Terborg verzekerde zich recent van een primeur. Het bedrijf kocht de eerste vijfassige 730 pk V8 zwaar transporttrekker van het nieuwe type die Scania tot en met de kastenwand achter de cabine compleet direct af fabriek bouwde. Begin december nam het bedrijf al een drieassige Scania S520 V8 zwaar transport trekker in gebruik.

De firma kocht tot nu toe andere merken, maar kende wel de motoren van Scania omdat die in een industrieversie ook in hun zware Hyundai graafmachines gebruikt worden. “Daar heeft Scania zijn kwaliteit over de jaren heen zeker bewezen. De motoren zijn niet alleen bijzonder betrouwbaar maar ook zeker zuinig gebleken. En dat telt zwaar bij ons,” aldus projectmanager Evert Jan van den Berg. “Wij monitoren niet alleen het verbruik van onze machines, maar zelfs dat van onze luxewagens.”

De nieuwe vijfassige S730 met de normale cabinehoogte is een zeer luxe mastodont geworden. De 10×4 met zware naafreductie, retarder en de zwaarste Opticruise twee pedaals versnellingsbak heeft drie sturende assen: afgezien van de vooras zit er ook een sturende as direct voor het aangedreven tandemstel en daarachter nog een gestuurde, hefbare naloopas. Het voertuig kan met 180 ton een zes procent stijging op rijden, is de stijging 12 procent, dan blijft er nog steeds 140 ton over. “Dat is in ons werk belangrijk”, legt Van den Berg uit. “Wij vervoeren alleen ons eigen materieel. Maar daar zitten zware jongens bij van meer dan 100 ton. En daarmee gaan we veel door Duitsland. De 730 pk hebben we nodig omdat we vaak ook binnendoor moeten omdat er nog steeds veel bruggen in het Autobahnnetwerk een onderhoudsachterstand hebben. Maar ook juist op de snelweg is dat vermogen heel prettig: anders is het daar te veel kruipen geblazen.”

Omdat dit soort transporten altijd in de nacht gebeuren, zijn de chauffeurs doorgaans lang weg. Daarom zit er zo’n beetje het hele boekje aan opties op de cabine. Zo koos Te Koeze-Bruyl voor de King of the Road-uitvoering met leren bekleding, premiumstoelen waarvan de bijrijderskant draaibaar is, infotainment met navigatie, het 7-inch scherm en DAB+, standairco, omvormer, koelkast, koffiezetter, magnetron en TV. Het exterieur kreeg metallic lak en het LED-pakket. Als aanvulling op de veiligheid koos men voor een Cornereye camerasysteem met een viervoudig split screen zodat de chauffeur in één oogopslag vier posities rond het voertuig kan overzien.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie