‘Frankrijk verbergt eigen falen’
Met het nieuwe Franse weekendrust-verbod in de cabine poogt Frankrijk haar eigen falen in handhaving op oneerlijke concurrentie te verbergen.
Dat zegt de Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen (zie foto) in een reactie op het aannemen van een nieuwe wet door de Fransen.
De wet verplicht chauffeurs hun weekendrust van minimaal 45 uur buiten het voertuig door te brengen, op straffe van maximaal 30.000 euro boete en één jaar gevangenisstraf. De verkorte weekendrust van 24 uur mag wel in de truck doorgebracht worden.
Bescherming en zorgen eigen transport terecht
Volgens Van Dalen wil Frankrijk met de nieuwe wet de eigen markt beschermen tegen Oost-Europese chauffeurs die soms maandenlang langs de kant van de weg in hun vrachtwagen hun rust ‘genieten’. “Ik vind de zorgen van de Franse overheid terecht”, zegt van Dalen daarover.
Franse en NL overheid handhaven niet goed
“Je ziet dat chauffeurs uit Oost-Europa, Franse en Nederlandse chauffeurs van de markt verdringen. Maar dat komt omdat Franse en Nederlandse overheden de regels over de inzet van buitenlandse chauffeurs, de cabotageregels en de detacheringsregels, niet goed handhaven. Daardoor staan ze in feite toe dat Oost-Europese chauffeurs de markt overnemen.”
“De nieuwe Franse wet lijkt dan ook vooral bedoeld om het eigen falen te verbergen. En als ze er dan ook zo’n absurd hoge boete op zetten wordt het tijd dat de Europese Commissie ingrijpt en Frankrijk tot de orde roept”, aldus van Dalen.
Om dat te bewerkstelligen heeft van Dalen vragen gesteld aan de Europese Commissie. Die vragen staan onderaan dit nieuws-item.
Straf is buiten alle proporties
Van Dalen merkt verder op: “Frankrijk baseert de nieuwe wet op de rij- en rusttijdenverordening, maar die is onduidelijk of chauffeurs hun weekendrust in het rijtuig mogen doorbrengen. Het is in ieder geval vreemd dat Frankrijk op basis van dezelfde wetgeving deze regel eerst niet kende en nu wel. Maar als het inderdaad verboden is, is een boete van 30.000 euro en één jaar gevangenisstraf natuurlijk buiten alle proporties.”
Vragen Peter van Dalen aan de Europese Commissie:
1. Is de Commissie van mening dat, op basis van artikel 8 lid 8 van Verordening 561/2006, het toegestaan is de normale wekelijkse rusttijd in het voertuig door te brengen als het voertuig behoorlijke slaapfaciliteiten biedt en stilstaat?
2. Is de Commissie van mening dat een boete van 30.000 euro en een gevangenisstraf van één jaar voor het doorbrengen van de normale wekelijkse rusttijd in het voertuig, doeltreffend, evenredig en afschrikwekkend is?
3. Deelt de Commissie mijn mening dat het sociaal onwenselijk is dat chauffeurs verschillende dag- en weekendrusten achter elkaar genieten op parkeerplaatsen in het buitenland, ver weg van hun geregistreerde woonplaats? Wat gaat de Commissie tegen deze ontwikkeling doen?