| 14:47 | René Grünfeld

FMX rijdt-‘m-zelf in Zweedse mijn

Volvo begint een proef met zelfrijdende FMX-trucks in een Zweedse mijn.

In het noorden van Zweden rijden, diep onder de grond, trucks af en aan met versgedolven ijzererts. De auto’s zien nooit daglicht, want alle onderhoud gebeurt in werkplaatsen onder de grond. De chauffeurs van deze mijnbouwtrucks zien de hemel alleen als ze geen dienst hebben. Zij rijden dag in, nacht uit hetzelfde rondje door de mijngangen. Bij de vulkoker wordt de laadbak volgestort, bij de lift naar boven kiepen ze hem leeg. Eentonig werk waar weinig stuurmanskunst aan te pas komt.

autonome-volvo-fmx_1_lowres

Boliden-mijn

Juist voor deze inzet begint Volvo het komende jaar een uitgebreide proef met zelfrijdende FMX kippers. Vijftien maanden lang moeten de trucks in de Boliden-mijn in Kristineberg zelf hun weg zien te vinden. In de tussentijd bekijkt de fabrikant hoe de techniek en de elektronica zich onder deze zware omstandigheden houden.

Geen hoofdpijn

Eerder dit jaar introduceerde Volvo Trucks al een zelfrijdende Volvo FMX. Met deze truck wil Volvo het werk in mijnen, havens en andere plaatsen waar steeds dezelfde, eenvoudige routes worden afgelegd, efficiënter en veiliger maken. Anders dan de mens heeft de techniek aan boord van deze FMX-en geen last van vermoeidheid, hoofdpijn, stress en andere narigheid. Om nu in de praktijk te zien of het allemaal echt werkt, gaan er uiteindelijk drie van deze zelfrijdende Volvo’s in de Boliden-mijn aan de slag.

De FMX-trucks rijden onvermoeibaar door, ook als er veel stof in de lucht hangt.

De FMX-trucks rijden onvermoeibaar door, ook als er veel stof in de lucht hangt.

Zonder onderbreking

De drie trucks zijn normale FMX-en met sensoren die de route in de mijn tijdens enkele verkenningsritten exact vastleggen. Zo ‘weet’ de auto welke route hij moet volgen, wanneer en hoeveel er gestuurd, geaccelereerd en geremd moet worden om de gunstigste snelheid aan te houden teneinde brandstofverbruik en logistiek te optimaliseren. Op die manier kunnen ze bijna non-stop rijden en worden de laad- en lostijden korter. En waar chauffeurs na iedere gecontroleerde explosie in de mijn moeten wachten totdat de lucht geklaard is, gaan de trucks gewoon door. Pauzes en wisselingen van de wacht zijn er evenmin.

Hoe het allemaal in zijn werk gaat, kun je zien in deze film.

Veiligheid

Natuurlijk besteedt Volvo veel aandacht aan de verkeersveiligheid. Komt een zelfrijdende FMX iets onverwachts tegen, dan stopt hij automatisch en krijgt de verkeersleiding van de mijn een seintje. “Van de zes sensoren in het systeem zijn er altijd twee die telkens hetzelfde gebied rondom de truck in het oog houden”, laat Volvo weten. “Gaat er iets stuk, dan kan het in veel; gevallen op afstand worden opgelost.”

Ontwikkelingsproject

De proef in de Boliden-mijn hoort bij een groot ontwikkelings- en onderzoeksproject waarin Volvo onderzoekt hoe trucks autonomer kunnen worden. Systemen zoals Adaptive Cruise Control (ACC) spelen daarin een belangrijke rol. Bij het transport over de openbare weg blijft de chauffeur voorlopig nog onmisbaar, denkt men bij Volvo.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie