*

Extra Foto’s – Truckstar 2015/10

Extra foto’s Truckstar 10/2015

Hieronder vind je een serie extra foto’s bij reportages uit Truckstar 10/2015, die niet in het blad staan.

De verhalen zelf lees je natuurlijk in Truckstar 10/2015, die tot 1 oktober in de winkel ligt. Maar je kunt dit nummer ook heel gemakkelijk online bestellen via deze link, en thuisgestuurd krijgen.

 

King of the Achterhoek

Niet alleen Henk-Jan Mengerink is bekend in Eibergen en omstreken. Henk-Jans klassieke trucks zijn evengoed bekend en de laatste telg in de collectie is deze Kenworth W900. Hiermee kwam een droom in vervulling, want naast een Scania L76, een Scania L141 en twee zeldzame Büssings uit de jaren zestig wilde Henk-Jan heel graag iets Amerikaans. En dan liever iets substantiëlers dan een Harley Davidson, waar Henk-Jan er verschillende van had. Dat is duidelijk gelukt.

Extra foto's Truckstar 10/2015
De Kenworth W900B komt uit 1985, maar heeft doelbewust de uitstraling van een jaren zeventig-truck gekregen.

Extra foto's Truckstar 10/2015
Geen tranenplaat maar een prachtig gepolijste en gelakte houten vloer achter de schitterend afgewerkte sleeper. Die sleeper werd overigens in Texas gevonden en eveneens – deels – gerestaureerd.

Extra foto's Truckstar 10/2015
Naast een oude Europese neus staat er nu een ook niet meer zo jonge, maar goed glimmende Amerikaan!

Extra foto's Truckstar 10/2015
De Kenworth W900 is al vanaf 1967 in productie. De productie van dit W900B-type startte in 1982. En omdat de twee-assige trailer op dubbellucht banden staat, is het met recht een 18-wheeler.

Cavallino in de piepers 

Een vier-assig, 500 pk-sterk Italiaans raspaard. We hebben het over de vuurrode Iveco Stralis Hi-Way van Van de Grift Fourage uit Hattemerbroek. Maar, raspaard of niet, de truck blijkt vooral een sterk werkpaard te zijn. De eerste vracht die we vervoeren blijkt namelijk meteen al dertig ton te zijn. Daar weet de Iveco wel raad mee.

Extra foto's Truckstar 10/2015
En ook op kleine weggetjes staat de Iveco zijn mannetje. Bovendien helpt de as-configuratie een perfecte aslast-verdeling te bereiken. De meesturende, hefbare voorloopas werd door System Truck in Roverbella in Italië bijgeplaatst.

Extra foto's Truckstar 10/2015
Met een Jacobsladder zijn de wisselcontainers zo gevuld. De voorloopas mag overigens tien ton op de weg zetten.

Extra foto's Truckstar 10/2015
De drie-assige GS Meppel-aanhanger kan niet kiepen. Daarom moet er op bepaalde loslocaties even van bakken gewisseld worden. Maar dat is geen enkel probleem en snel gepiept.

Extra foto's Truckstar 10/2015
Deze Groningse boer heeft weer een vrachtje verse bieten in de voerkuil liggen!

Truckstar rijdt ‘m zelf: Volvo FH 540 Dual Clutch 

Mooie spullen, daar houden wij wel van bij Truckstar. Maar we willen ook weten hoe het rijdt, voelt en werkt. De Volvo FH met I-Shift Dual Clutch is daar een uitstekend voorbeeld van. Bij Volvo Trucks Nederland in Beesd willen ze ons wel zo’n truck meegeven om een weekje werk mee te doen. Tot onze verrassing blijkt het om een Volvo Ocean Race-edition te gaan, met 540 pk en een evenzo heerlijk koppel van maar liefst 2.800 Nm.

Extra foto's Truckstar 10/2015
Een oplegger vol met mooi Frankrijk-werk regelen ze voor ons bij Van Heugten Transport uit Scherpenzeel.

Extra foto's Truckstar 10/2015
Om de Dual Clutch goed aan de tand te kunnen voelen, vragen we – en krijgen we – een rit met volop uitdagingen: smalle weggetjes, bochten, heuvels, afdalingen, etc. etc. Ook al zijn veel van dit soort weggetjes absoluut ongeschikt voor veertig tons trucks, toch denkt de FH met Dual Clutch en met Volvo Dynamic Steering daar heel anders over. Zeer soepel en scherp slijpen we onze weg door de diepe Franse binnenlanden.

Extra foto's Truckstar 10/2015
Een van de losadressen is in een miniscuul dorpje waar de plaatselijke Nederlander ons blij begroet en een door hem in Nederland bestelde hakselaar in ontvangst neemt.

Extra foto's Truckstar 10/2015
Stoffig en warm is het ook in Frankrijk. Maar met I-ParkCool, de stand-airco van Volvo die keurig achter de grille weg gewerkt zit, houden wij het ’s nachts koel genoeg om prima te kunnen slapen en uitrusten, en houden we het stof lekker buiten.

Extra foto's Truckstar 10/2015
Na acht losadressen volgt het laadadres: een keramiekfabriek in het plaatsje Palinges, voor een volle vracht nokvorsten. Die laden we van de zijkant, in de zinderende bloedhitte, op ons gemak. Daarna rest nog de comfortabele terugreis naar Nederland. Over de Dual Clutch kunnen we duidelijk zijn: daar hebben we vreselijk veel plezier van gehad! Maar dat hadden we nooit zo goed kunnen ervaren als we niet de uitdagende, maar leuke rit hadden gereden die ze bij Van Heugten in elkaar gepuzzeld hadden. Bovendien was het fijn werken met de nette oplegger.

 

Ben jij geen abonnee van Truckstar maar wil je de verhalen wél graag helemaal lezen? Bestel Truckstar 10/2015 dan online via deze link.

Klik hier voor de extra foto’s-overzichtspagina