| 17:15 | Arjan Olsthoorn

Besluit aansluiten A15 op A12 weer uitgesteld: vragen over stikstof

De planning voor het verbinden van de A15 met de A12 bij Arnhem heeft opnieuw vertraging opgelopen. De Raad van State heeft bepaald dat demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat meer gedetailleerde argumentatie moet leveren over hoe de stikstofuitstoot van het nieuwe gedeelte van de snelweg zal worden gecompenseerd. Hij heeft hiervoor een periode van een half jaar gekregen.

Op de A15 rijdt veel vrachtverkeer vanuit Rotterdam richting Duitsland en Oost-Europa. De snelweg eindigt momenteel bij Ressen in Gelderland, waardoor verkeer moet omrijden via Arnhem om op de A12 te komen. Al geruime tijd bestaat het plan om de snelweg bij Ressen door te trekken en aan te sluiten op de A12 tussen Duiven en Zevenaar. De zaak kent een lange voorgeschiedenis. Tegen het tracébesluit uit 2017 dienden aanvankelijk meer dan veertig particulieren, bedrijven en organisaties beroep in.

Agrarische bedrijven

Het is de derde keer dat de Raad van State een uitspraak doet over dit infrastructuurproject, waarin vooral stikstofuitstoot een struikelblok is. Het nieuwe stuk snelweg zal namelijk worden aangelegd door natuurgebieden. Voor het aansluiten van de A15 op de A12 zullen zes agrarische bedrijven stoppen. De stikstofwinst die dat oplevert, zou de stikstofuitstoot van het nieuwe stuk A15 moeten opvangen.

De Raad van State oordeelt dat het nog onduidelijk is of het zogenaamde ‘extern salderen’ voldoende is. Het is eerst noodzakelijk om vast te stellen hoe de Natura 2000-gebieden ervoor staan en of er mogelijk andere maatregelen nodig zijn.

Met de uitspraak van vandaag zijn de bezwaren van vier partijen ongegrond verklaard, waaronder die van Coöperatie Mobilisation for the Environment, Stichting Milieuvrienden Duiven en Stichting Strijdbaar Angeren. Alleen het bezwaar van de Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland over het extern salderen blijft dus nog staan.

Foto: ANP

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie