Tielbeke kiest opnieuw voor LNG
| 16:31 | Jasper Egberts

Acht keer Scania G340 LNG voor Tielbeke

Tielbeke Transport in Lemelerveld nam onlangs acht nieuwe Scania G340 Highline LNG trekkers in gebruik.

De voertuigen rijden voor de belevering van filialen van drogisterijketen Kruidvat. De trekkers op vloeibaar aardgas zijn in gezamenlijk overleg tussen de verlader en Tielbeke Transport aangeschaft. Beiden hebben een uitgebreid MVO-programma waarin de inzet van schone voertuigen uitstekend past.

Keuzes

Dat de vervoerder daarbij voor Scania koos, heeft alles te maken met de merkenstrategie van het bedrijf. “Tielbeke rijdt voornamelijk binnenland en dat doen wij al sinds jaar en dag naar alle tevredenheid met Scania. Alleen voor onze internationale ritten gebruiken wij een ander merk,” aldus Kevin Borman van Tielbeke. “Wij hebben voor LNG gekozen omdat we met de standaard 150 kg tanks voldoende actieradius hebben voor ons dagelijks werk. Met een CNG-voertuig lukt dat niet zonder een extra tankstop. Bovendien hebben we er al vier rijden binnen het bedrijf.”

LNG Scania
Lees onze praktijktest met de Scania G340 LNG in Truckstar editie 9.

“Wat wij samen met Kruidvat met de inzet van LNG-trucks willen bereiken, is dat we zo min mogelijk uitstoot hebben in de kwetsbare binnensteden waar wij nu eenmaal veel opereren. Kruidvat hecht grote waarde aan een zo schoon mogelijk transport en met de inzet van LNG hebben we een 90 procent lagere NOx- en fijnstofemissie dan met de inzet van een dieselvoertuig. Daarnaast scheelt het ook nog eens tot 15 procent CO2-uitstoot en zouden de voertuigen door de lagere prijs van LNG een betere TCO moeten hebben.”

Een prettige bijkomstigheid is de veel lagere geluidsemissie waardoor de LNG-Scania’s ook PIEK-gecertificeerd zijn. “Uiteraard zijn we de hele dag in de weer om alles uitgeleverd te krijgen. Maar dat begint in de randen van de dag en dan is minder geluid natuurlijk wel heel prettig voor de omwonenden.”

Trekkracht

Opvallend is dat Tielbeke de trucks bestelde met de grotere G Highline cabine. “We hebben daartoe besloten om de chauffeurs te enthousiasmeren,” aldus Borman. “Die hadden nog nooit met vloeibaar aardgas en een handgeschakelde LNG-auto gereden en waren aanvankelijk een beetje sceptisch omdat ze dachten dat ze nogal wat trekkracht zouden inleveren. Achteraf gezien, is de overstap ze enorm meegevallen en rijden ze met plezier met deze schone brandstof. Daarbij moet gezegd dat bij deze laatste serie G340 LNG-voertuigen het verschil in trekkracht vergeleken met de dieselversie in de praktijk echt miniem is.”

De voertuigen gaan jaarlijks elk 100.000 kilometer rijden, zijn geleverd door Scania Zwolle en staan onder een full service contract bij Scania Lemelerveld.

Tielbeke is Lean and Green gecertificeerd en heeft zijn tweede Lean and Green ster inmiddels te pakken.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie