| 20:29 | Bert Mateboer

FNV dagvaardt transportbedrijf Koninklijke Rotra

Vakbond FNV heeft transportbedrijf Koninklijke Rotra uit Doesburg gedagvaard wegens onderbetaling van haar Nederlandse chauffeurs. Ook wil FNV de directie onder ede gaan verhoren over de inzet van Roemeense chauffeurs. De directie van Rotra ontkent dat het bedrijf zich niet aan de cao zou houden.

FNV-woordvoerder Edwin Atema legt uit: ‘Ondanks dat Rotra een zogeheten handhavingsconvenant met de Inspectie Leefomgeving en Transport had afgesloten, hebben wij onderzoek gedaan naar het transportbedrijf en flinke misstanden geconstateerd. Alleen een goed presterend bedrijf komt in aanmerking voor zo’n convenant. Het bedrijf schermde er altijd mee en zei dan: ‘bij ons is alles goed, pak de buurman maar aan’. Uit ons onderzoek blijkt echter dat Rotra wet- en regelgeving niet naleeft, waaronder de cao. Zo krijgen de Nederlandse chauffeurs bijvoorbeeld niet alle uren uitbetaald die ze hebben gewerkt en bivakkeren Roemeense chauffeurs weken achter elkaar in hun cabine tegen een maandloon van € 288. Dat is verboden. We hebben onze informatie gedeeld met de inspectie met de vraag het convenant  te beëindigen.’

Inspectie stopt convenant

Vandaag heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport laten weten geen vertrouwen meer te hebben in de onderneming. Het convenant wordt niet verlengd en het bedrijf komt weer onder regulier toezicht van de inspectie te staan. ‘Rotra is onvoldoende in staat om te controleren of ze zich houden aan de rij-en rusttijdenwet,  de wet wegvervoer goederen, de wet gevaarlijke stoffen en de arbeidstijdenwet’, aldus de Inspectie. Volgens een woordvoerder van Rotra is er bij het bedrijf niets bekend over een stopzetten van het convenant.

Valse concurrentie

Atema is blij met deze ontwikkeling. ‘Koninklijke Rotra is van mening dat haar chauffeurs niet alle gewerkte uren uitbetaald hoeven te krijgen en dat haar Roemeense  chauffeurs wel zes weken in hun cabine kunnen bivakkeren. Met dit business model organiseert Rotra valse concurrentie tussen zowel werkgevers als werknemers. Terecht dat ze haar convenant kwijtraakt.’

Volgens Rotra heeft het bedrijf geen Roemeense chauffeurs in dienst. Rotra koopt transport in bij andere transporteurs, uit bijvoorbeeld Zweden, Italië en Roemenië.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie