Jan Zandbergen
| 10:25 | Arjan Olsthoorn

20% CO2-besparing met Volvo FH LNG voor Jan Zandbergen

Voor het vervoer van vleesproducten en vleesvervangers heeft Jan Zandbergen uit Veenendaal onlangs een Volvo FH LNG aangeschaft. Vooral het gegeven dat de LNG-truck een CO2-besparing van zo’n 20% oplevert, was voor Jan Zandbergen reden om een Volvo FH LNG te kiezen.

De Volvo FH LNG 4×2-trekker voor Jan Zandbergen wordt vooral voor binnenlandse ritten ingezet. Het bedrijf beschikt over acht trucks waarvan vijf Volvo’s. De nu aangeschafte LNG-truck is de eerste truck binnen het bedrijf die niet op diesel rijdt.

LNG om steentje bij te dragen aan CO2-besparing
Uit een TNO test blijkt dat een Volvo FH LNG truck een gemiddelde  CO2-reductie kent van 19% in vergelijking met eerder door TNO geteste Euro 6-dieseltrucks. Vooral bij inzet op de snelweg is de besparing aanzienlijk, namelijk 23% CO2-reductie.

Jan Zandbergen

De Volvo FH LNG zal vleesproducten en vleesvervangers gaan vervoeren.

De CO2-reductie die Jan Zandbergen door de inzet van een LNG-truck kan behalen, was de voornaamste reden om voor een Volvo FH LNG te kiezen. Henjo van Alphen, Manager Delivery bij Jan Zandbergen: “We hebben de beschikking over acht trucks in ons wagenpark. Eén was er aan vervanging toe. De LNG-truck vinden we erg interessant uit perspectief van CO2-reductie. Als (tweede generatie) familiebedrijf is Jan Zandbergen BV zich extra bewust van komende generaties en de kansen en wereld die we voor hen achterlaten. Waar mogelijk dragen wij ons steentje bij. Met de aanschaf van een LNG-trekker lopen we voor op de grote massa. Met deze eerste LNG-truck willen we ook ervaring opdoen, voor we tot een eventuele tweede overgaan.”

Geen vaste kosten en geen risico’s
Naast duurzaamheid is ook de relatie met dealer Harbers Trucks voor Jan Zandbergen reden om opnieuw voor een Volvo-truck te kiezen. “Wij zetten al sinds de jaren negentig Volvo-trucks in voor het transport van onze producten. Dit verloopt al die jaren naar volle tevredenheid. De relatie met Harbers Trucks is goed. Al onze Volvo-trucks zijn daar in onderhoud. We sluiten hiervoor een reparatie- en onderhoudscontract af. We willen vaste kosten en geen risico’s lopen”, licht Van Alphen toe.

LNG
LNG staat voor ‘Liquefied Natural Gas’, oftewel aardgas dat bij een temperatuur van -161 °C vloeibaar wordt. LNG vormt een transitiebrandstof naar het volledig CO2-neutrale bio-LNG. Ondanks de hogere investering voor een LNG-truck is de business case juist nu voor veel vervoerders aantrekkelijk. Op dit moment is er een subsidieregeling in Nederland waardoor er 18,7ct per kg voordeel verrekend wordt in de LNG-pompprijs. In Duitsland geldt tot eind dit jaar nog een MAUT-vrijstelling voor LNG-trucks en er wordt gesproken over een nieuwe regeling.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie