| 10:14 | Arjan Olsthoorn

Youngtimer: Scania T 143 met een vette brom

In Truckstar 11 lees je over de Scania T 143 van Henk-Jan Mengerink. Uitgekeken op zijn Büssing, bedacht Henk-Jan een grote wisseltruc: hij verhuisde laadbak en aanhanger naar een stoere Scania torpedo.

Een vrachtauto uit de jaren ‘60 roept bij oudere chauffeurs vaak mooie herinneringen op. Jongere liefhebbers geven veelal de voorkeur aan youngtimers: voertuigen van pakweg 20 tot 25 jaar oud. Die zijn voor hen niet alleen herkenbaarder, maar ze rijden doorgaans ook fijner dan zo’n oude bak. Bovendien is een jongere truck vaak gemakkelijker te restaureren omdat er nog relatief veel onderdelen te krijgen zijn. En als je lang genoeg wacht, wordt het vanzelf een klassieker.

Scania T 143

De kleuren maken dat de combinatie nog meer opvalt.

Scania favoriet
Henk-Jan Mengerink is in Eibergen en omstreken bekend zijn werk in de bouwwereld én door zijn tot in de puntjes gerestaureerde zware vrachtwagens. Henk-Jan heeft intussen vijf grote trekkers met oplegger en twee motorwagens waarvan één met aanhanger uit de jaren ‘60 tot ’90, in hun oude glorie hersteld. Ze zijn allemaal in de opvallende grijs met gele ‘BouwCenter’ bedrijfskleuren gespoten. Bovendien onderscheidt het wagenpark zich door originele accessoires zoals bussierlijsten, breedtestokken, houten bergkisten en klassieke spatborden. De oudste auto is een Scania-Vabis L76 Super met stenenoplegger uit 1967; de laatste aanwinst is een stoere Scania T143H 6×2 Topline met slaapcabine. Henk-Jan: “Ik heb een zwak voor Scania, en dan vooral de oudere modellen. Dat zijn oerdegelijke en fraai gelijnde werkpaarden. Bovendien behouden ze als oldtimer nog het best hun waarde.”

Klassiekers Henk-Jan Mengerink

Henk-Jan heeft meerdere klassiekers die regelmatig de weg op gaan.

Grote wisseltruc(k)
Na een jaar timmeren stond er een robuust 6×2 chassis met mooie slaapcabine op de dam. Maar zo zonder opbouw was hij wel erg kaal. Dus gingen schoonzoon en pa op zoek naar een gesloten carrosserie en een passende aanhangwagen.  Zo ontstond het plan om de drieassige Ackermann Thermowagen die al tien jaar achter de Büssing BS16 hing, aan de 143 te koppelen. Carrosseriebedrijf Süsselbeek in Silvolde had de Duitse aanhanger indertijd totaal gerestaureerd. De gesloten laadbak van de Büssing kon ook probleemloos op het Scania chassis overgezet worden. Henk-Jan: “Oorspronkelijk was die plywood kofferbak gemaakt door Heiwo. We hebben hem volledig nieuw opgebouwd in de stijl van de aanhanger. Om de koelbak precies op gelijke hoogte krijgen, is het chassis van de T143 aangepast. André Jansen van de OTA heeft daarbij geholpen. Hij maakte ook het achterkalf en de bergkisten, paste de 400 liter tank aan en verlengde de rvs uitlaat.”

Omdat schoonzoon Jeffrey ‘iets met koelwagens heeft’, kochten ze eerder dit jaar bij een sloperij in Amsterdam een paar Thermo King koelunits. Jeffrey: “Eén is op de motorwagen gemonteerd, de ander op de aanhanger. En de derde op een andere trailer. Het zijn nog mooie machines, maar in feite gewoon dummy’s. Wat er aan oud ijzer uit kwam, maakte de helft van de aanschafprijs goed!” Momenteel leggen ze de laatste hand aan de Scania. Volgend jaar hopen Henk-Jan en Jeffrey ermee deel te nemen aan diverse evenementen en toerritten. Over het hoofd zien, kun je het imposante span niet. En anders hoor je het wel, want uiteraard staat de pijp altijd open.

Scania T 143

De zesassige koelcombinatie heeft een stoere uitstraling.

Het hele verhaal van Henk-Jan en zijn Scania T 143 youngtimer lees je in Truckstar 11. Nooit meer een verhaal missen? Word dan abonnee!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie