| 07:11 | Arjan Olsthoorn

Truckstars Throwback Thursday: The Italian Job van Hans van Diën

Truckstar 6/2016 stond compleet in het teken van veetransport. In dat nummer kun je reportages lezen van veetransporten waarbij niks aan het toeval is overgelaten. Deze Truckstars Throwback Thursday gaat over ‘The Italian Job’ van Hans van Diën.

Peter is trots op zijn nieuwe Iveco Stralis HiWay en terecht, de wagen is een opvallende verschijning. Niet in de laatste plaats door zijn rode kleur. De stier huist in de wagen zelf: achter de ruit prijken twee indrukwekkende runderhoorns. Met zijn Iveco rijdt Peter kalveren en dat is niet verrassend. “Mijn opa, Hans van Diën, reed al kalveren. Later zijn mijn vader en moeder hetzelfde gaan doen en nu werken mijn broer en ik ook in de zaak.”

De wagen is een opvallende verschijning.

Subtiel
Als je om de wagen heen loopt, zie je meteen dat de Stralis van Van Diën met veel liefde en geduld is opgebouwd. De afwerking valt op, maar ook de details. Het is allemaal smaakvol en netjes gedaan. “Het interieur is verzorgd door BD Trucks uit Langbroek. Die koeienhuid op de achterwand en de deurpanelen vind ik wel geslaagd. Ik denk niet dat het de huid is van koeien die ik ooit zelf vervoerd heb. Het was best een hoop werk om de cabine zo te krijgen. Alles moest er uit: hemel, bedden, alles. Daarna is de boel bekleed. Ook de bovenkasten.”

Peter krijgt veel reacties onderweg, zoals een opgestoken duim en een brede glimlach. Bij slachterijen krijgt hij veel complimenten en ook de boeren reageren positief. “Nou, niet allemaal. Er zijn ook boeren die helemaal niets met vrachtwagens hebben. Die maakt het echt niet uit waarmee je hun erf op komt. Maar de boeren die wel oog hebben voor trucks, vinden hem mooi. Sommigen willen ook even zien hoe hij er van binnen uitziet. Dat vind ik leuk, want ik ben toch vrachtwagengek. Bovendien moet ik er een jaar of zeven mee doen en ik zit er dagelijks in. Dan wil ik een werkplek waar ik me thuis voel. En zoals hij nu is, voel ik me er in thuis.”

Verbruik
Peter laat zien dat je ook een Iveco Stralis tot een echte blikvanger kunt maken. “Vanzelfsprekend. Je kunt van elke vrachtwagen iets moois maken, als je je best maar doet. Hiervoor heb ik bij van Diën al drie andere Iveco’s gehad. Die bevielen prima. Waarom zou ik dan van merk veranderen? Bovendien is het contact met de dealer heel goed. En mijn vader vindt het brandstofverbruik van de Stralis heel gunstig. De HiWay heeft een sterke motor met ruim voldoende trekkracht. De wagen rijdt soepel en stuurt licht. Dat laatste is ideaal bij de boer. Dat mijn bakwagen een gestuurde achteras heeft, helpt daarbij. Ik heb gekozen voor een automaat, dat rijdt lekker rustig en bevalt me uitstekend.”

Iveco achterkant

Peters ideeën over de vrachtwagen zijn tot in detail uitgewerkt.

Ventilatie
Peter rijdt met mest- of opfokkalveren door heel Nederland. De veewagen van Van Diën is gebouwd door Berdex en heeft twee vloeren. “De hele laadbak is best bijzonder, want hij is dwars geventileerd. Aan beide zijden zitten ventilatoren. Links zitten er twaalf; die blazen lucht naar binnen, en aan de rechterzijde zitten er zes die de lucht naar buiten blazen. Vroeger had ik ventilatieschuiven: die moet je met de hand open en dicht doen. Voor de dieren is dit veel fijner, zeker bij slecht weer. Die ventilatoren vreten wel veel stroom. Dat trekken ze uit de accu’s en om die accu’s te voeden, heb ik twee dynamo’s. Het geheel is ook uitgevoerd met een startsysteem. Als de motor niet loopt maar de ventilatoren draaien wel, dan springt de motor automatisch aan zodra de spanning onder de 22,9 Volt zakt.”

Uitspuiten
“Ik ben altijd netjes op mijn wagens. Als ik aan het laden ben, doe ik een hoes over de stoelen en in de wagen heb ik nooit laarzen aan. Na elke vracht moet ik de laadbak grondig uitspuiten. Verder was ik hem elke week rondom.”

Iveco details

De afwerking van de Stralis is subliem.

Over spuiten gesproken: het spuitwerk van de carrosserie is gedaan door Bronk in Beusichem en ook hij heeft mooi werk geleverd. ,,Ik ben er trots op. Ik had een idee hoe hij moest worden en dat is helemaal gelukt. Mijn broer rijdt op een XF105. Met de stijl van deze Iveco begonnen we bij zijn DAF en als je goed kijkt, zie je die DAF-lijnen terug in mijn Iveco.”

Iveco combi

Het hefdak vergemakkelijkt het laden en lossen.

Rest nog één vraag. Peter komt niet uit Italië rijdt er ook niet op. Waarom heet de auto dan ‘The Italian Job’? “Jarno Bronk vond dat de auto een naam moest hebben. Iveco is Italiaans en dus vonden we dat het iets Italiaans moest zijn. Ik heb niets met Italië en de taal spreek ik al helemaal niet. Jarno ook niet, dus dat was een probleem. Daarom is het dit geworden. Verder zit er niets achter.”

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Dat kan! Word abonnee en mis niets.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie