| 10:00 | Arjan Olsthoorn

Volvo FM 10×4 zwaartransporttrekker voor Vroom Funderingstechnieken

Voor werkzaamheden in het zwaartransport kiest Vroom Funderingstechnieken B.V. opnieuw voor Volvo Trucks. Bewezen betrouwbaarheid was hierin doorslaggevend. De Volvo FM 540 10×4 trekker wordt in combinatie met een nieuwe Nooteboom-oplegger ingezet voor het vervoer van zware funderingsmachines en andere ondeelbare ladingen.

De eerste nieuwe generatie Volvo FM vijf-assige zwaartransporttrekker is het ‘nieuwe rood in de vloot’ van Vroom Funderingtechnieken. De onderneming in paalsystemen en prefab funderingsconstructies kiest bewust opnieuw voor de FM met lage cabine voor het transport van zeer zware funderingsmachines en andere ondeelbare ladingen. “Deze truck past bij onze werkzaamheden en behoeften”, zegt René Vroom, manager materieel, logistiek, service & snderhoud bij Vroom Funderingstechnieken. Een nieuwe Nooteboom Euro 122-24-dieplader (2 bed 4) maakt het span compleet.

Bewezen betrouwbaarheid

De Volvo FM 540 10×4 vervangt de 8×4, die in twaalf jaar tijd meer dan een miljoen kilometer heeft gereden. “En dat is veel, voor inzet in het zwaartransport”, zegt Vroom. “Onze vorige FM was geweldig en heeft het al die jaren goed gedaan. Het heeft zijn betrouwbaarheid en kwaliteit bewezen, zeker in dit specialistische werk. Dat maakt dat we nu wederom voor Volvo Trucks hebben gekozen.” Volvo-truckdealer LVS uit Zwaag leverde de truck af en verzorgde een voertuigtraining in het eigen werk voor vaste chauffeur Jorrit.

Asconfiguratie

De truck is uitgerust met een 10-tons vooras en achterassen met naafreductie. Terberg plaatste een extra voorloopas. “We hebben alles goed doorgerekend en dit was voor onze inzet de beste oplossing. Mede door het relatief lage eigen gewicht van de trekker – zo’n 14,5 ton – hebben we op deze manier het meeste laadvermogen”, licht Vroom toe.

Bekijk ook: Volvo maakt muziekvideo om verkeersveiligheid te bevorderen

Vanwege de asconfiguratie, extra chassisversterkingen en de speciaal voor zware omstandigheden ontworpen Jost JSK38G cardanische schotel, is een ontheffing afgegeven voor een maximaal totaalgewicht tot 149 ton voor de complete combinatie.

Manoeuvreren met precisie

Om gemakkelijker met precisie te kunnen manoeuvreren en de chauffeur minder te belasten bij het sturen, is de truck uitgerust met Dynamic Steering. Daarnaast levert de I-Shift versnellingsbak met Heavy Duty-softwarepakket en kruipversnellingen extra mogelijkheden bij het transport van zware ladingen onder lastige omstandigheden. De cabine is rondom luchtgeveerd en onder andere uitgerust met een camerasysteem. Ematri uit Barneveld verzorgde verdere aanpassingen aan de truck, waaronder de kisten, herplaatsing van de tanks en traanplaat over het chassis.

Fuel & Environment-pakket

Met het voor de FM afgesloten Fuel & Environment-pakket van Volvo Connect zijn de prestaties van de truck gemakkelijk te volgen. De service laat onder andere zien hoe de chauffeur presteert binnen vier sleutelgebieden die het brandstofverbruik beïnvloeden: gebruik van motor en versnellingsbak, anticiperen en remmen, snelheidsaanpassing en stilstand. Het helpt om potentiële besparingen vast te stellen, rijstijl en verbruik te verbeteren en de ecologische voetafdruk te verkleinen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie