| 08:30 | Arjan Olsthoorn

Mercedes test eActros 600 in Spaanse zomerhitte

Mercedes-Benz Trucks heeft met succes zomertests afgerond voor de batterij-elektrische eActros 600, ontworpen voor langeafstandstransport. In een vijf weken durende proefperiode hebben ingenieurs de elektrische vrachtwagen onderworpen aan uitgebreide tests bij hoge temperaturen tot 44 graden Celsius in Zuid-Spanje.

De testen omvatten het functioneren van de airconditioning bij extreme hitte. Maar ook de prestaties van de elektrische aandrijving en de batterijbeheersing, evenals metingen tijdens het opladen bij snellaadstations. Na de tests voltooide een prototype een ruim 2.000 kilometer lange retourreis van Granada naar Wörth am Rhein, Duitsland.

Moeiteloos

Dr. Konrad Götz, hoofd van testafdeling bij Mercedes-Benz Trucks: “Sinds vorig jaar hebben we de eActros 600 onderworpen aan grondige testprocedures. Na wintertests in Finland bij temperaturen tot wel min 25 graden Celsius, moest de elektrische vrachtwagen zich nu bewijzen bij temperaturen boven 40 graden Celsius in Spanje. De eActros 600 heeft de uitdagende tests moeiteloos doorstaan. In de volgende stap kijken we nu uit naar tests in reële operationele omstandigheden met onze klanten.”

Nieuwe cabine

De eActros 600 krijgt een nieuw ontwerp voor de bestuurderscabine, dat breekt met het traditionele uiterlijk van de Actros-reeks. Het interieur wordt ook verbeterd. Drie batterijpakketten met een totale capaciteit van meer dan 600 kWh, samen met twee elektrische motoren in een nieuwe e-aandrijfas, genereren respectievelijk 400 kW continu vermogen en meer dan 600 kW piekvermogen. Naast de trekker zullen bij de lancering ook motorwagen varianten van de eActros 600 beschikbaar zijn. Dat biedt klanten diverse volledig elektrische transportmogelijkheden. Mercedes ontwikkelt de eActros 600 met dezelfde duurzaamheidseisen als hun dieseltrucks, goed voor 1,2 miljoen kilometers over tien jaar.

Lees ook: Cornelis Veenstra pakt uit met stoere Actros ‘Angry Bee’

De eActros 600 maakt gebruik van lithium-ijzerfosfaatcellen (LFP) die zich onderscheiden door een lange levensduur en een hoog bruikbaar energieniveau. De batterijen zullen naar verwachting bij een laadstation met een vermogen van circa één megawatt in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent kunnen worden opgeladen. Op 10 oktober zal de eActros 600 zijn wereldpremière beleven, met geplande serieproductie vanaf 2024.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie