Volta Trucks
| 13:48 | Arjan Olsthoorn

Volta Trucks vraagt faillissement aan

Volta Trucks kwam in 2019 als nieuwe speler op de markt op het gebied van elektrische bedrijfsvoertuigen. De opvallende elektrische truck, met een zitplaats in het midden van de cabine, was geheel nieuw ontworpen. Het was echter van korte duur, het bedrijf heeft in een verklaring laten weten de stekker eruit te trekken.

“Volta Trucks heeft in 2019 vanuit stilstand een revolutie ontketend op het gebied van bedrijfsvoertuigen voor een duurzame toekomst. We creëerden ’s werelds eerste speciaal gebouwde volledig elektrische truck van 16 ton, inclusief een uniek cabine- en chassisontwerp. Tijdens de pilot in vijf landen in Europa ontvingen we fantastische feedback, die leidde tot een aantal enthousiaste klanten die onze Volta Zero Trucks in hun wagenpark wilden introduceren.” Een van die klanten was DB Schenker. Wat er met die, inmiddels gekentekende truck gaat gebeuren is nog niet bekend.

“Echter, zoals alle scale-ups in de EV-productiesector, heeft Volta Trucks onderweg met uitdagingen te maken gehad. Het recente nieuws dat onze acculeverancier (Proterra) het faillissement heeft aangevraagd, heeft een aanzienlijke impact gehad op onze productieplannen. De onzekerheid bij onze batterijleverancier heeft ook een negatieve invloed gehad op ons vermogen om voldoende kapitaal aan te trekken in een omgeving die toch al uitdagend is voor spelers op de markt van elektrische voertuigen.”

Grote spijt

“Met grote spijt heeft de Raad van Bestuur daarom de moeilijke beslissing genomen om stappen te ondernemen om het faillissement in Zweden aan te vragen. De belangrijkste handelsonderneming van de Groep, Volta Trucks Limited, zal binnenkort een administratie aanvragen in Engeland, waarbij insolventiepraktijken van Alvarez & Marsal worden verwacht. Andere entiteiten van de Groep zullen binnenkort ook een insolventieprocedure aanvragen in de betreffende jurisdicties.”

“De Raad van Bestuur heeft deze koers niet gemakkelijk of lichtvaardig gekozen en is zich volledig bewust van de aanzienlijke impact die dit zal hebben op het toegewijde personeel van de organisatie, evenals op klanten en partners. We willen het Volta Trucks team oprecht bedanken en zijn ongelooflijk trots op hun baanbrekende werk om zo’n innovatief nul-emissie bedrijfsvoertuig te leveren.”

10 Reacties
  1. We moeten terug naar de basis van electrice auto de eerste reed in 1856 tot in 1920 een succes maar toen kwam de olie industrie op gang en moest alles weg en verdwijnen een enkeling heeft nog een komplete instalatie dat werkt op kwik maar vooral daar geen aandacht aan schenken want dan is het over met de accijns en het gecontroleerd laden van de auto,s

    Doe je onderzoe wat er al was
    Mvg thomas

  2. De McLaren F1 ( en de variaties eropvolgend) heeft ook de bestuurder in het midden, en daar heeft men geen probleem mee.

    Men heeft een paar redenen om een bestuurder in het midden te plaatsen; een beter zicht op de weg, goedkoper te bouwen ten opzichte van een specifiec linkshandig of rechtshandig model… met elk een specifiek interieur, etc…

    En dan heb je ook Tesla met hun eigen vrachtwagen die momenteel rondrijdt en leveringen doet voor Pepsi als testproject.
    En deze heeft ook de bestuurder in het midden.

  3. Geen aandacht meer aan schenken.
    Plannen zijn groter als luchtkastelen, zaken doen is om geld te verdienen.
    Dit kost alleen een vermogen.
    En het elektriciteitsnet kan het totaal niet aan. Dus: stoppen met die onzin.
    We worden in een hoek gedrukt door een klein groepje klimaat drammers

  4. Elk begin is moeilijk. Toen de eerste plof motor auto’s op de markt verschenen zijn er ook velen ten onder gegaan. Het merendeel van de mensen denken dat uitlaatgassen slechts een reuk is, het is puur gif. Fietsen is gezond maar als je dat in de stad doet krijg je zoveel uitlaatgassen binnen dat het juist slecht is om te fietsen. De mensheid is veel te lang blijven dooretteren op die vieze stinkende plofmotoren, alleen maar om de olie industrie te spekken.

  5. Wellicht voor se grote afstanden nog niet echt interessant, maar ik zie wel een usecase voor bevoorrading in binnensteden. In plaats van 10 kleine wagens kopen met bijkomende personeelskosten en onderhoud, is zoiets een mooie uitkomst wellicht voor de zero emissie zones in grotere steden en grotere bedrijven(ketens).

  6. Wie wil er rijden in een cabine waar je middenin zit achter het stuur? Idioot natuurlijk, we zijn toch gewoon gewent om links te zitten en rechts te rijden, dus moet dat ook in de elektrische vrachtwagen. Dan is het elektrisch laden van 100 vrachtwagens iedere nacht natuurlijk helemaal niet mogelijk op ons elektriciteitsnet, veel te weinig power. En de actieradius is natuurlijk ook veel te weinig, dus bij voorbaat een mislukking.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie