Verkeersschool Janssen
| 12:36 | Arjan Olsthoorn

Verkeersschool Janssen start CE-opleiding met nieuwe Scania

Verkeersschool Janssen uit Horst nam afgelopen week een Scania R410 4×2 bakwagen in gebruik. Het is de eerste vrachtauto binnen het bedrijf en eigenaar Leon Janssen start daarmee een CE-opleiding.

“De Verkeersschool bestaat sinds 1967. En ik doe het alweer vanaf 1987. Maar tot nu toe hadden wij nog geen mogelijkheid tot het opleiden van chauffeurs C en CE of het geven van Code 95-trainingen”, vertelt Leon. “Het was transportbedrijf Cuppen hier in Horst die mij aan het denken zette. Marc Cuppen en ik zijn goed bevriend met elkaar en hij vroeg of ik de verplichte bijscholing Code 95 van zijn chauffeurs niet op mij wilde nemen. Als ontzorging eigenlijk. Daarvoor had ik een truck nodig.”

Verkeersschool Janssen

Scania R410 bakwagen voor Verkeersschool Janssen.

Met het opleiden van aspirant chauffeurs voor het rijbewijs C en CE zal de nieuwe Scania zich moeten bewijzen. “Ik weet zeker dat dat gaat lukken. Als rijschool hebben wij een goede naam. En Scania klinkt weer veel chauffeurs als muziek in de oren. Dus met de juiste uitmonstering moeten Verkeersschool Janssen en de Scania samen een goed team kunnen vormen,” vertelt Leon.

Nieuwste techniek
“Wij rijden maar 30.000 per jaar en een lesauto lijkt dan wel wat anders dan een gewone truck. Maar voor de service is er geen verschil: in beide gevallen zijn er klanten die erop rekenen dat de auto op de juiste tijd voor de deur staat. Daarom ben ik ook voor een nieuwe gegaan. Waar dan nog bijkomt, dat je je leerlingen wilt leren rijden met de nieuwste techniek. Nou dat zit er rijkelijk op. Ook mijn instructeurs moeten nog eerst op cursus bij Scania om écht de finesses te beheersen, “aldus de rijschoolhouder. De R-cabine met een hoog dak biedt dankzij een conversie van Estepe plaats aan vier mensen die allemaal op een veilige plaats kunnen zitten.

Verder heeft Leon de cabine zo lesproof mogelijk gemaakt. “Want geloof het of niet, in feite heeft de cabine meer te lijden dan de motor,” weet hij. “De motor wordt van 30.000 km per jaar niet moe. Maar in die cabine zitten continue vier man: dan slijt alles harder. Daarom heb ik gekozen voor leren bekleding. Dat staat niet alleen chique: het is net even meer stress- en lesbestendig. Ook wilde ik het grote premium display: dat geeft net even meer overzicht. Voor goed zicht heb ik gekozen voor het LED pakket. En af fabriek ook nog voor sideskirts. En gisteren heb ik er nog een tweede logo op de voorkant bij laten plaatsen. Want ik ben dan wel rijschoolhouder maar het is wél een Scania. En dan verander ik toch weer heel even in die chauffeur van vroeger.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie