Van der Heijden kiest voor MAN Euro 6
Vier keer TGX voor Zwitserland-specialist
Transportbedrijf Van der Heijden uit het Limburgse Wahlwiller heeft onlangs vier nieuwe MAN Euro 6 trekkers aangeschaft. De trucks bieden voor de Zwitserland-specialist veel financieel voordeel vanwege de lagere tolheffing.
De keuze viel op MAN vanwege het lage eigengewicht van de trucks en het gunstige brandstofverbruik. Alle vier de trucks zijn van het lowdeck type, omdat ze worden ingezet met megatrailers met een binnenhoogte van 3 meter.
“Met de Euro 6-trucks besparen we per voertuig, afhankelijk van het aantal kilometers in Zwitserland, ruim 2.000 euro per jaar op tol”, stelt directeur René van der Heijden. “Dat is niet gering omdat zo’n 95 procent van ons transport van en naar Zwitserland plaatsvindt, en doordat we per kilometer circa 8 cent minder tol betalen ten opzichte van de Euro 5-trucks.”
Inmiddels is de eerste TGX in bedrijf, de andere drie volgen later dit jaar. “De verbruikscijfers pakken in de praktijk uit zoals we verwachtten, en zijn zeker niet hoger dan die voor onze Euro 5-trucks. Daarbij ligt het verbruik van Ad-Blue substantieel lager, dus dat betekent nog een besparing, bovenop het tolvoordeel.”
Volume en gewicht
Naast een gunstig verbruik stond een laag trekkergewicht op het wensenlijstje van Van der Heijden. MAN kwam op dit vlak als beste uit de bus: “Dat is voor ons heel belangrijk omdat wij ook zo veel mogelijk gewicht aan lading willen meenemen. De megatrailers die wij gebruiken zijn dus niet alleen gericht op volume, maar ook op een zo hoog mogelijk toelaatbaar gewicht. Verder verrichten we transporten met de maximaal toegestane breedte; met permanente ontheffing tot 3 meter voor Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland.”